Forleden dannede Vendsyssel Historiske Museum rammen om Skoletjenestens temadag med overskriften Pædagogisk udvikling af skoletjenester.
Arrangementet samlede 30 deltagere fra hele landet til en dag fyldt med faglige oplæg, praksisnære drøftelser og historisk fordybelse.
Dagen bød på en række inspirerende oplæg, hvor deltagerne blandt andet blev præsenteret for perspektiver på fagfornyelsen af historiefaget, museumsreformens indflydelse på skoletjenester samt metoder til didaktisk design og evaluering af undervisning. Diskussionerne var livlige og engagerede, og tilbagemeldingerne fra deltagerne vidnede om stor tilfredshed: “Spændende oplæg, inspirerende drøftelser og et relevant blik ind i praksis,” lød det fra flere.
Et af dagens højdepunkter var det praksisnære undervisningsforløb Tipoldemors skole, hvor deltagerne selv trådte ind i rollen som skoleelever anno 1920. Med kridt, tavler og gammeldags disciplin fik de et sanseligt indblik i undervisningskulturen for 100 år siden – en oplevelse, der satte refleksioner i gang om formidling og læring i museumsregi.
Temadagen blev afsluttet med tak til alle deltagere, oplægsholdere og arrangører, som med deres engagement og faglige bidrag gjorde dagen til en succes.
Vendsyssel Historiske Museum og Skoletjenesten ser frem til at bygge videre på de mange idéer og indsigter, der blev delt.
Foto: Skoletjenesten ved VHM.


