I Hjørrings gader hænger en valgplakat, der er svær at overse. Den unge konservative Mathias Holger Nielsen har valgt at gå imod strømmen, nærmest bogstaveligt talt, med sine ekstra lange valgplakater, der ikke blot fanger blikket, men også sætter en ny standard for visuel politisk kommunikation.
– Jeg har valgt at gøre noget anderledes, fordi det ikke altid skal være så kedeligt med valgplakater. De må gerne give et smil på læben, for det er ikke altid lige sjovt med de valgplakater, lyder det fra Mathias Holger Nielsen.
– Det er måske også for at sende et lille signal om, at jeg tør at tænke anderledes, og jeg tør at tænke større. Det mener jeg også, vi skal være bedre til i byrådet, tilføjer det koservative byrådsmedlem.
Mathias Holger Nielsen har da også udnyttet sine virkemidler til fulde. Hans plakater strækker sig vertikalt og viser ham i en legende positur, hvor han klatrer op ad en lygtepæl. Altså et billede, der både signalerer energi, virilitet, ambition og humor.

Mathias Holger Nielsen blev som blot 20-årig det yngste byrådsmedlem i Hjørring nogensinde. Med sin visuelle stil forsøger han at appellere til yngre vælgere og skabe genkendelighed i bybilledet.
Hvad kræver en god valgplakat?
Ifølge eksperter i politisk kommunikation skal en effektiv valgplakat opfylde flere kriterier:
- Genkendelighed: Kandidatens navn og billede skal være tydeligt. Mathias’ plakater scorer højt her med sit smilende portræt og sin klare typografi.
- Budskab: En god plakat kommunikerer et værdistatement – om det er tryghed, forandring eller ungdommens stemme. Mathias’ visuelle udtryk signalerer handlekraft og friskhed.
- Branding: Farver, logo og layout skal afspejle partiets identitet. Den konservative grønne farve og det velkendte “C” logo binder plakaten sammen med partiets visuelle DNA.
- Placering: En plakat skal hænge, hvor folk ser den – og helst husker den. Mathias’ valg af høje lygtepæle og centrale placeringer i Hjørring sikrer maksimal synlighed.
En ny generation af politikere
Mathias Holger Nielsen er ikke blot en visuel pioner, han er også en politisk ildsjæl. Siden sit valg til byrådet har han arbejdet for mærkesager som unges trivsel og lokal udvikling. Med sin genopstilling til kommunalvalget i 2025 håber han at inspirere flere unge til at engagere sig i lokalpolitik.
En god valgplakat er mere end papir og farve. Det er en fortælling om kandidaten, partiet og visionen. Mathias Holger Nielsen har med sine lange plakater skabt en visuel signatur, der både bryder med konventionerne og bygger bro til nye vælgergrupper.
I en tid, hvor opmærksomhed er valuta, har han kort fortalt forstået at investere klogt.


