Af Peter Ernst Sundbæk

Byrådskandidat for Socialdemokratiet
Hjørring Kommune
Jeg var for nylig på besøg på en skole i Hjørring, hvor jeg blev mødt af grin, boldspil og en lærer, der sagde:
“Her er vi alle sammen en del af holdet.”
Hun fortalte, hvordan de bevidst arbejder med fællesskab i frikvartererne – fordi det er dér, relationerne dannes.
Det slog mig, hvor simpelt det egentlig er: børn trives, når de føler sig som en del af noget.
Når de bliver set, hørt og rummet – ikke målt og testet hele tiden.
Det er i fællesskabet, at selvtilliden, modet og livsglæden vokser.
Og det er dér, vi skal starte, hvis vi vil løse mistrivslen blandt børn og unge.
Fællesskab er den bedste forebyggelse
I Hjørring Kommune har vi set, hvordan Ungegarantien og Hjørring-modellen har givet håb til unge, der ellers var på vej ud af fællesskabet.
Det samme princip skal gælde for de yngste: tidlig indsats, stærke fællesskaber og en kultur, hvor ingen står alene.
Fællesskab er den bedste forebyggelse.
Vi skal skabe skoler, hvor trivsel ikke kun måles i tests, men i smil, venskaber og læringslyst.
Det kræver trygge voksne, der har tid til relationer, og et tæt samarbejde med foreninger og fritidstilbud.
Den islandske inspiration – og den lokale forankring
På Island har man i 25 år arbejdet målrettet med fritidsliv som forebyggelse af mistrivsel.
Børn får adgang til aktiviteter, forældrene er engagerede, og hele lokalsamfundet bærer ansvaret.
Resultatet? Mindre alkohol, færre konflikter, og langt højere trivsel.
Vi kan gøre det samme i Hjørring.
For vi har allerede foreningslivet, skolerne og de stærke lokale fællesskaber.
Det handler bare om at binde det hele sammen, og give børnene flere muligheder for at blive en del af noget godt fra starten.
Fællesskab som politisk løfte
Derfor foreslår jeg, at Hjørring udvikler en Børne- og Fritidsgaranti – et løfte om, at alle børn skal have adgang til fællesskaber efter skoletid, uanset økonomi eller baggrund.
Det kan være sport, musik, spejder, drama, håndværk eller naturaktiviteter.
Det vigtigste er, at alle hører til et sted.
Vi ved, at børn i fællesskab trives bedre, lærer bedre – og vokser som mennesker.
Det er dér, vi som kommune kan gøre en forskel, der varer hele livet.
Et rigt børneliv starter i fællesskabet.
Og det er vores opgave at sørge for, at fællesskabet er stort nok til alle.


