En fernisering i Dagli’Brugsen i Bindslev blev onsdag en festdag for både elever, forældre og lokalsamfundet.
Midt mellem dagligvarer og julevarer stod farvestrålende mosaikker, skabt af skolens 2. klasse, som en hyldest til byen og dens visuelle sprog. Projektet, der har kørt over fem uger, har haft ét klart mål: At lade børnene opleve, hvordan kunst kan tale – og hvordan deres idéer kan gøre en forskel i virkeligheden.
Fra lasagneplader til kunstværker
Med temaet “Vores by – Når kunsten taler” har eleverne arbejdet med skilte, symboler og visuel kommunikation. Materialerne var hverken dyre eller avancerede: Knækkede lasagneplader, malet pasta og store papplader sponsoreret af Dagli’Brugsen. Resultatet? Kreative mosaikker, der fortæller historier om hverdagen i Bindslev – fra frugt og grønt til lokale symboler.

Projektet har ikke kun handlet om billedkunst. I samarbejde med uddeler Jacob Holm har eleverne fået et indblik i dagligvarebutikkens verden – fra vareopfyldning til kundeservice og økonomi. Rundvisningen i Brugsen gav børnene mulighed for at stille spørgsmål og opleve, hvordan forskellige jobfunktioner hænger sammen.
En fernisering med fællesskab
Den 3. december blev snoren klippet til ferniseringen, og mange forældre og bedsteforældre var mødt op for at se børnenes værker. Stoltheden lyste ud af eleverne, da de præsenterede deres mosaikker og fortalte om processen. For dem var det ikke bare et skoleprojekt, det var et bidrag til lokalsamfundet.

Når små ressourcer skaber store oplevelser
Projektet viser, hvordan man med enkle midler og stærke partnerskaber kan skabe undervisning, der både styrker faglighed, trivsel og læring. Eleverne har lært om visuel kommunikation, samarbejde og kreativitet og samtidig fået en fornemmelse af, hvordan teori og praksis mødes i hverdagen.



Det var SÅ god en dag for både børn og voksne!