Vendsyssel Historiske Museum inviterer tirsdag den 30. juni klokken 13 til et sommerligt arrangement i museets urtehave, hvor gæsterne både kan smage Årets Bjesk 2026 og høre om den kommende udstilling Nordjysk Guld, der åbner den 18. september.
Museumsdirektør Anne Dorthe Holm vil ved arrangementet fortælle om tankerne bag den nye udstilling, som sætter fokus på det nordjyske sports- og foreningsliv gennem mere end 100 år. Udstillingen skal blandt andet hylde de mange idrætsudøvere, der har hentet guldmedaljer hjem til Vendsyssel, samtidig med at den sætter spot på de frivillige og ildsjæle, som gennem generationer har været med til at skabe rammerne for de sportslige succeser.
Ifølge museet undersøger udstillingen også, hvilken betydning foreningslivet har haft for fællesskabet og hverdagslivet i både by og land.
Samtidig bliver udstillingen en aktiv oplevelse for publikum. Gæsterne får mulighed for selv at prøve kræfter med forskellige sportsgrene gennem lege og konkurrencer, så museumsbesøget bliver en oplevelse, hvor man også kan få pulsen op.

Ved arrangementet præsenteres desuden Årets Bjesk 2026, som er udviklet af butikschef Merethe Degn Nielsen og naturvejleder Lars Danielsen. De fortæller selv om den nye bjesk, der er skabt specielt til sportsudstillingen og derfor har fået navnet “3. halvleg”.
Den nye museumsbjesk er fremstillet med perikon, lyngblomst og agermåne og beskrives som en frisk bjesk. Der vil være gratis smagsprøver til de fremmødte.
Reserver billet her til præsentation af Vendsyssel Historiske Museums egen Årets Bjesk 2026.
Alle er velkomne tirsdag den 30. juni kl. 13.00.


