Der var sved på panden fredag og lørdag hos alle de nye studenter fra HTX, EUX Business og HHX på EUC Nord i både Frederikshavn og Hjørring.
Alle eksamener var overstået og dagen stod på dimission, så det var nok mest hedebølgen, der gav varmen. Måske også lidt træthed efter de studenterfester man allerede har taget hul på. I alt dimitterede der 283 nye studenter fra EUC Nord i år.

Dimission er jo ofte en begivenhed, hvor rektor reflekterer lidt over studenternes fremtid og giver gode råd. På alle fire uddannelser var AI et tema – som det også har været i offentligheden de seneste uger.

Dette års studenter er nemlig de første, der har haft adgang til AI gennem hele deres gymnasietid. Alle fire talere var enige om, at AI er kommet for at blive, og de spurgte alle – hvad er det så I – studenter – skal kunne i fremtiden? Rektor Karsten Asmussen gav et godt bud:
– Jeg tror ikke, at den vigtigste kompetence bliver at vide mest, for det kan maskinerne hjælpe med. Jeg tror heller ikke, at den vigtigste kompetence bliver at arbejde hurtigst. Det bliver maskinerne sandsynligvis bedre til. Jeg tror, at de vigtigste kompetencer bliver:
At kunne tænke kritisk; at kunne samarbejde; at kunne skabe mening og at kunne navigere i tvivl.
At kunne forstå mennesker og være empatisk.
Med disse ord ønsker vi alle de nye studenter tillykke og held og lykke i fremtiden.


