Vendsyssel Festivalen var tirsdag aften nået til Sørig Kirke, hvor der var helt udsolgt. Man kunne mærke at publikum spændt ventede på, at organist Alena Jespersen skulle byde Carsten Pedersen og publikum velkommen til aftenens program fra Barok til nutid.
Carsten Pedersen havde til denne aften medbragt en guitar, der er håndbygget i Firenze af Andrea Tacchi. Det første nummer var en sonate i G-dur af D.Scarlatti, der skrev noderne på et tidspunkt, hvor guitaren endnu ikke var blevet opfundet.
På programmet var desuden, Bach, Frederik Magie, F. Tarrega og Sergei Rudnev. Den sidste komponist havde Carsten Pedersen valgt til ære for organisten Alena Jespersen, der er født i Rusland. Han spillede The Old lime-tree (Lipa vekovala), hvor han med guitaren kunne frembringe lyden af en balalajka.
Noget af det nyeste musik, var skrevet af Bent Fabricius-Bjerre. Det ene nummer var ”Mens vi lever”. Carsten Pedersen havde ganske kort tid før Bent Fabricius-Bjerre død fået overrakt nogle noder af komponisten. Carsten Pedersen nåede at få dem arrangeret, så ”Farvel” kunne blive spillet til Bent Fabricius-Bjerres begravelse.
Der var stående applaus efter det sidste nummer ”Francisco Alegre, Pasodoble torero”, og så meget, at Carsten Pedersen spillede to ekstranumre.
Publikum kom fra hele Danmark, Norge, Tyskland og England. Blandt gæsterne var der en klassisk guitarist, der var meget imponeret over Carsten Pedersen fantastiske måde at spille på.
Tekst og foto: Ulla Sølvsten.