Af Mette Brath
Byrådskandidat ved KV21
Venstre
De kære børn er vores alles fremtid.
Taber vi for mange på gulvet i denne tid?
Den lille usikre elev, den urolige elev, den ordblinde elev, den meget intelligente elev.
Opdages de hver især? Har Folkeskolereformen måske slået fejl? Kan de nationale test forbedres eller måske afskaffes?
Kan vi give skolen og lærerne mere frihed, til at skabe det bedste læringsforum ?
Een leder på hver skole, een skolebestyrelse på hver skole.
Acceptere at børn lærer forskelligt, da de alle er forskellige individer med hver deres “bagage”.
En lærer skal i dag UDOVER at undervise i læring, håndtere børn med ex:
- Social angst.
- Børn i skilsmissekonflikt.
- Børn med sår på krop og sjæl.
- Integrere børn fra fremmede kulturer.
- Hjælpe børn med læringsvanskeligheder.
- Udvikle børn med høj intelligens.
- Opdage forskellige diagnoser.
- Lytte til sorg og bekymringer.
- Rose fritidslivets medaljehøst.
- Se billeder af den nye kanin.
- Afværge konflikter.
- Sørge for det rette væske-og kostindtag.
- Motivere til bevægelse.
- Osv, osv, osv.
Og de har samtidig sammen med forældrene ansvaret for indlæring , trivsel , udvikling , opdragelse mm
KUNNE VI GØRE DET BEDRE FOR VORES BØRNS FREMTID?
KUNNE VI GIVE LÆRERNE EN UDSTRAKT HÅND?
KAN VI VISE LÆREREN TILLID TIL, DE VED BEDST, OM HVILKE LÆRINGSMETODER, DER VIRKER I DERES KLASSE.
OG FORBEREDE BØRNENE MED GOD OG TRYG OPDRAGELSE, SUND NÆRING, BEVÆGELSE, NOK SØVN.
De koster ikke kommunen penge, hvis vi ALLE gør os umage i at give vores børn den bedste mulighed.
Muligheden for det frie valg hvor det individuelle lille menneske trives .
Jeg har i mange år holdt foredrag om bedre vaner, og været på forskellige skoler med mine foredrag.
Jeg ved om nogen, at mange børn sendes søvnige i skole på en nutella-mad og en tyver i lommen.
Sådanne børn og unge er IKKE undervisningsparate .
Vi kan alle gøre meget for, at vores børn får de bedste muligheder for trivsel.
Vi skal gøre os umage.