Af Tommy Sørensen
Hjørringvej 299
Sindal
Infrastrukturudfordringen ved Ålborg og i Nordjylland løses bedst og ligeværdigt ved etableringen af både en Egholmbro og en ny østtunnel. Samtidig med byggeriet udvides Egholms c 600ha`ved inddæmning vestpå med yderligere 1500-2000 ha“.
Halvdelen kan bruges til gåsenatur/boliger. Den anden halvdel til dyrkning af proteingræs til foder og i vinterhalvåret til afgræsning for trækgæs. Danmark importerer årligt c 1,6 mill tons klimauvenlig og regnskovdræbende proteinfoder.
Støjdæmpning af trafikken kan ske med bynær hastighedsregulering,lydabsorberende måttebeklædning af støjvolde og huse ( som i udlandet)støjhindrende facadeskjul,3glas støj/klimavinduer på bygninger,støjdæmpende asfalt,tunneloverdækning, husreduktion.
Nordjylland er Dks kontravægt til hovedstadsområdet og balancen er mildt sagt i ubalance. En delvis ligevægt kan her opnås med 2krydsmodellen af en ny østtunnel og tunnel/bro, der trafikalt vil give den største fremtidssikrede urbane harmoni. Med 4 krydsningsmuligheder vil der samtidig over tid opnås milliardbesparelser i vedligeholdsudgifter.
Finansering: De danske pension og forsikringsselskaber investerer årligt c 30-35 mia i infrastruktur m.m. i udlandet. En af pensionskasserne ejer eksvis et antal metrostationer i Spaniens hovedstad Madrid. ( Ifølge den spanske Santander bank en dårlig investering) Pengene er tjent i Dk og burde i langt højere grad investeres med mulighed for samme afkast i Danmark. En selskabsmodel med staten som ansvarlig ejer og medinvestor og forsikring og pensionsselskaberne som juniorpartnere og investorer finanser hele projektet med et 30 årigt lån på c 15 mia.
Statens evt. medfinansering og betaling af afdrag og renter til juniorpartnerne finansers af en reduktion af den c 17mia kroner årlige u-landshjælp. ( Finland c 8,5 mia årligt) Som burde helt afskaffes grundet følgende eksempler.
Uganda og Tanzania havde i 1940 henholdsvis 4 og 5 mill indb.. Dk 4 mill. I 1970 var det vokset til 10,8 og 14,5. Dk 4,9. Idag 2021 43 og 61 ( Zanzibar 1,5 ). I hele perioden fra 1970 til nu har begge lande fået talløse mia i nutidskroner i u- landshjælp. Klart at det giver regionale klimaproblemer med sådan en befolkningstilvækst. Men de er talrige nok til selv at klare den udfordring. I Nepal har Dk i samme periode med u-landshjælp finanseret en uhæmmet indisk indvandring primært fra Uttar Pradesh. Det har betydet at den oprindelige tibetanske befolkning fra at i 1935 at udgøre c 95 % af indb. er reduceret til c 3-4% idag eller med Dks u- landsstøtte til indisk indvandring i praksis snart udryddet. Og så skælder man ud på Kina i Tibet. De øvrige bidragsmodtagere har haft samme demografiske udvikling som Uganda- Tanzania.
Nok er nok. Pengene skal bruges internt i Danmark
Nyhipotrianglen ( Radigale,Sf, Enhedslisten) ” humanistiske” plageri og terror mod eget folk skal stoppes som molboerne i grøften.
På Færøerne har Dk i de sidste 20 år finanseret for mange mia kroner tunnelkm mellem øerne. Uden dansk tilskud ville det færøske samfunds underskud årligt være på c 1/2 mia. Mindst. Shetland og Orkney må klare sig uden tilskud. Og tunneller
Dansk Folkepartis transportordfører Hans Kristian Skibby vil med engageret entusiasme præsentere et Tunnel/bro/inddæmnings projekt ved de kommende infrastrukturforhandlinger med regeringen. VEL OG MÆRKE Fuld FINANSERET.
Dansk Folkepartis finansordfører Rene Christensen er inviteret til infrastrukturforhandlinger i januar 2022, hvor han vil argumentere for en fremrykning af Limfjordsprojektet.
PS: Solcelleparker er også regnskovsdræbere i modsætning til klimavenlig kernekraftenergi.