Af Jørgen Rottbøll
Horne
Nu er der snart Kommunevalg, hvor vi skal vælge de personer, der i de kommende 4 år skal stå i spidsen for Hjørring Kommune. Dem giver vi mandat til at lede os bedst muligt ind i den ukendte fremtid. Jeg har respekt for alle jer kandidater, som stiller op til den krævende opgave.
I Hirtshalsområdet står vi også foran et andet vigtigt valg: Hvad vil vi med vores by og havn? Hirtshals Havn har her i efteråret fremsendt et ”Baggrundsnotat” til Kommunen, hvori man beder denne igangsætte den nødvendige planlægning for en større udvidelse af havnen.
Jeg tror ikke, at nogen i Hirtshals by er imod, at Hirtshals Havn skal udvides. Færgerne og anløbende fragtskibe bliver større og større, og besejlingsforholdene er ikke optimale. Noget må ske.
Så vidt er der stor enighed. Oplægget fra Havnen har der været arbejdet på længe, men det virker alligevel utilstrækkeligt og forarbejdet mangelfuldt. Som det beskrives, er der kun en mulig retning for udvidelsen: Nordpå. Det er sikkert rigtigt.
De tidlige havnebyggere havde forestillet sig fremtidig udvidelse indad, – altså udgravede bassiner på landsiden, hvad der havde været både nemmere og billigere. Det kan man ikke nu, da den mulighed er umuliggjort ved omfattende erhvervsbyggeri på de potentielle arealer.
Alligevel har Havnens bestyrelse ikke fået afklaret, om – og i hvilket omfang – man kan bevæge sig ind i Natura 2000 området. Et flertal i bestyrelsen med borgmesteren i spidsen har forlængst forkastet det som en mulighed. Men man kan ifølge Paw Rytters korrespondance med de relevante myndigheder nu se, at en sådan løsning ikke er udelukket.
Havnen beskriver i sit eget materiale Hirtshals Havn som et internationalt trafikknudepunkt med europæisk bevågenhed. Hvis det er sådan, så er den planlagte havneudvidelse vel næppe den sidste, men én i en lang række af udvidelser og ændringer. Hvorfor så ikke undersøge de fremtidige muligheder til bunds?
Desuden mangler man i Havnens notat økonomiske redegørelser: Hvad koster det egentlig? Et tal på 1 milliard har været nævnt. Et dejligt rundt tal, men vel næppe prisen. Bliver det 850 millioner. Eller bliver det halvanden milliard. Og hvordan ser det ud med forrentningen af det betydelige beløb: Hvad bidrager færger og fragtskibe med, og er fremtidsprognoserne tilstrækkeligt positive? Der foreligger ikke i notatet en forretningsplan eller en finansieringsplan, og der henvises ikke til en sådan. Mange løse ender blæser i vinden.
At vinden blæser meget i Hirtshals, har man dog styr på, og man er derfor i Kommunalbestyrelsen indstillet på at opsætte mange møller på og tæt på havnen til medfinansiering af den betydelige anlægsudgift. Hvor mange ligger vel ikke helt fast, men tal op mod 20 megamøller har været nævnt.
For få år siden opsatte man 4 store møller i Havnens østkant. Der var mange, der ikke var begejstrede for det, da det ville dominere udsigten fra flere vinkler, men man accepterede det som et nødvendigt offer for at styrke havn og klimaindsats i det forfængelige håb, at det kunne blive ved det. Men nej, – nu vil man have mange flere, og en del skal ovenikøbet opstilles i fredskov i den smukke bynære natur og tæt på et attraktivt sommerhusområde.
Det virker jo helt grotesk, at en Kommunalbestyrelse i naturkommunen Hjørring kan arbejde med så vidtløftige planer, når man inden for de senere år har måttet opgive langt mindre mølleplaner ved Hjortnæs og Åbyen på grund af borgerprotester. Hvordan i himlens navn kan man så tro, at dette vil være spiseligt for borgerne i Hirtshals-Horne området. Hirtshals´ omgivende, smukke og varierede natur er byens største force, og det vil man nu ødelægge. Det går jo bare ikke.
Jeg har hørt det synspunkt, at det haster med dette havnebyggeri, og hvis ikke vi i Hirtshals går ind for det nu, inkl. møllerne, så er vi selv ude om det, når færgerne flytter til Frederikshavn eller andet sted.
Hvis det virkelig haster så meget, skulle man nok have været i gang noget før, og lavet et grundigere forarbejde. Der kommer sjældent noget godt ud af impulsiv handlekraft. Man kan f.eks. nævne togterminalen i Hirtshals eller det etablerede erhvervsområde syd for Transportcenteret,- også i Hirtshals. Dyre projekter der har ligget stille hen i mange år.
Store projekter kræver grundige forundersøgelser, planer og analyser. Man kan godt få den tanke, at de store planer for Hirtshals Havn er for store for vores lille Kommune. Måske skulle havnen i stedet for, som Internationalt trafikknudepunkt, have ligget i statsligt regi.
Da den ikke gør det, må man forholde sig til, at det er smallere skuldre, der skal bære byrden. Jeg synes at man skal gå tilbage i tænkeboksen, og få afklaret hvad der er nødvendigt eller bare ønskeligt, og hvordan man kan strikke en løsning sammen, som vi alle kan leve med.
Store planer kan jo også realiseres i mindre etaper efterhånden som behovet vokser, og man har styr på økonomien. Der er altid flere alternativer og muligheder for at nå i mål.
Tommel op Rottbøll
Du mangler lige den container kran som kom til byen under udvidelsen i 2003, Den stod vist stille i 5 år inden den kunne sælges ud af byen, Den skal også med i oversigten over dårlige investeringer.
Spot on. Kan vel ikke siges tydeligere.
Godt skrevet, ramt lige i øjet, tak
DF’s holdning er:
1) Ikke en eneste yderligere mølle på land i Hjørring Kommune (men evt. på et udvidet havneareal)
2) Frederikshavn Havn afhænger på ingen måde af vindmøller, og det bør Hirtshals heller ikke. Finansiering af hurtig havneudvidelse kan ske enten via låntagning eller en OPP med en privat aktør, som både bringer kapital og ekspertise til havneprojektet mod at få et fornuftigt afkast.
3) Mere turismeudvikling i Kjul (og Løkken), der har Cold Hawaii-potentiale (altså 0 møller).
4) Gang i den ubrugte godsterminal. Tiden er nu, hvis man ønsker at gøre Hirtshals til en lille containerhavn, idet der er kæmpe forstoppelser i Europas store containerhavne med deraf mangedobling af fragtraterne.
5) De tre hidtidige forretningsben, fiskeri, færger og power-X er fine og godt set af det udgående byråd Dog skal de hollandske bomtrawlere smides ud, hvis vi ønsker et lokalt fiskeri. Men containere i moderat omfang kan blive et 4. forretningsben.
https://www.soefart.dk/article/view/818209/debat_tiden_for_containerdrift_i_hirtshals_er_nu
Mvh – Erik Høgh-Sørensen
Sande ord. God skrevet. Hr. Rotbøl.