Hirtshals Havns direktør Per Holm Nørgaard havde takket ja til at præsentere sig selv og planen for en havneudvidelse på et morgenmøde hos Hirtshals Handel & Erhverv, hvilket han gjorde fredag på Skaga Hotel.
Per Holm Nørgaard tog springet til havnen efter at have været ansat i alt 22 år hos Blue Water Shipping. Fra sin karriere i Forsvaret og som aktiv badmintonspiller kendte han desuden i forvejen til vigtigheden af forberedelse for at kunne eksekvere ikke mindst også kommercielt, som han netop excellerede succesfuldt i hos Blue Water Shipping.
Den kommercielle vinkels fokus på både handlekraftigt at kunne ændre retning og være i stand til at eskalere en positiv udvikling finder havnedirektøren da også vigtigt i sin nye stilling hos Hirtshals Havn, der ligger så strategisk vigtigt, at alle samarbejdspartnere er klar over det, hvilket ifølge Per Holm Nørgaard gør sig gældende helt ind i Stortinget i Norge.
Havedirektøren har nu siddet for bordenden på havnekontoret i omkring 100 dage og føler efterhånden, at han har hånd i hanke med den plan for en udvidelse af Hirtshals Havn, som bestyrelsen offentliggjorde i maj under overskriften version 2.0. Skåret ind til benet handler det for havnedirektøren om muligheden af at kunne gøre den i forvejen fine kage endnu større, idet transportsektoren klart udgør den største bid, men fiskeriet er der tillige fortsat fokus på at udvikle, understregede Per Holm Nørgaard.
Havnedirektøren kom også omkring emner som TEN-T, godsbaneterminalen og den hastigt voksende betydning af opdrættet laks ikek mindst fra Norge, idet havnen på det område er ubetinget størst i Europa. Direktøren så dog gerne flere af laksene blive yderligere forarbejdet i Hirtshals.
Betydningen af at få gjort indsejlingen bedre blev som et kardinalpunkt i sagens natur også vendt, idet havnen ligger ved verdens tredje mest befærdede farvand. Fremover skal havnen derfor kunne modtage langt større fartøjer og servicere med grønne brændstoffer.
Det handler kort fortalt om at blive etableret som aktør indenfor den såkaldte grønne cirkulære økonomi, hvortil man har oprettet udviklingsselskabet Greenport North, der ledes af direktør Steen Hintze.
Det var som allerede antydet og kort fortalt en befriende upolitisk gennemgang, idet havnedirektøren gjorde det klokkeklart, at han af bestyrelsen udelukkende har fået til opgave at arbejde med den lille havneudvidelse.
Borgmester Arne Boelt, der er næstformand hos Hirtshals Havn og tilstede under fremlæggelsen, holdt sig også pænt tilbage, men undlod dog ikke at spørge ind til Color Lines betydning for turismen i hele Nordjylland.
Dette er ikke rettidig omhu men overinvestering udfra noget, der knapt eksisterer. Bliver det brændstof til noget, så bliver det ved lokale produktioner til lokale forhold omkring Norsøen og i Østersøen.
Her tror Jeg ikke på, at supertankere skal lægge til her. I givet fald det skulle blive stort, så kan man også bare lave en terminal ude med en pipeline og 4 vindmøller på. Så store tankere gynger os og Norge mere end dem selv.