Af Emil Lyn Andersen
Pædagog
Tornby
Dagens Danmark handler ikke om andet end mink, corona og vaccine. Prøv at skubbe chokeren ind og giv alt dit normale benzin til nogle lidt mere super vigtige daglige sager.
Vi har et samfund med en folkeskole, hvor der sidder utallige børn, der kæmper en kamp for at få hverdagen til at hænge sammen. Det samme gør de professionelle og ihærdige voksne.
Sveden løber af børnene og os, fordi begge parter elsker hinanden og vil gøre alt for hinanden og for, at det skal lykkes at holde motoren varm. Men benzinen bliver blandet med vand fra panden, og det får desværre motoren til at gå i stå, og dermed stoppes muligheden for at man kan udvikle sig og have det godt.
Ja, gu’ er corona og minksituationen træls. Men det kan jo være fulstændig ligemeget, når vi alligevel selv destruerer muligheden for udvikling og innovation blandt de unge mennesker ved at lade dem sidde og koge i alt for mange timer i et klasseværelse.
Hvis ikke det ændres, er der jo alligevel ingen grund til at få vacciner eller drive mink. Eller for den sags skyld have corona. Slip dog alle dem, der har det svært, ud i friheden med eget ansvar og sparring fra samfundet, så de kan blomstre i fantastiske fritidstilbud og fri leg.
Vi ved jo godt, at motoren efter en lang tur hungrer efter at få en nedkøling. Samtidig er det jo også vigtigt, at motoren ikke går helt i stå, så er den bare så træls at starte igen. Tro det eller ej, man udvikler sig altså også igennem leg og muligheden for egen tænkning uden et fagligt mål. Og lad de super dygtige børn (hvilket alle børn er på hver deres måde) fordybe sig i skolen, når benzinen er der.
Skolen er et fantastisk sted, når der er benzin i tanken. Men tanken er tom efter klokken 13, og findes der noget mere nederen end at køre på knallert på tom tank? Ja, det gør der.
Nemlig at høre på folk, der brokker sig på sociale medier over mink, corona og vaccine. Og for resten så er det fuldstændig ligegyldigt, om benzinen kommer fra en blå eller rød regering. Vi kører jo på det samme alligevel.
Gør nu de unge mennesker den tjeneste at sætte skoletiden ned. Og støt dem i stedet for at bruge al din egen benzin på corona, vaccine og mink.
God lørdag – jeg finder selv ud.
Peter Jacobi
Ti fire og en skumbanan godt skrevet og tænkt Emil lad os komme videre i stedet for det kavl god jul
De allerfleste steder erstattede man kvalitet med kvatitet. Det er meget udansk – eller bude være det. Her strøg man også specialbørns pengne og gik specialisterne.
Der var kun luftige improviserende forslag til denne udflydning.
Der var ingen planer for fx pædagoger, sygeplejersker, spejdere og fodboldklubber skulle eller kunne overtage dele med et nødvendigt løft.
Det er der desværre stadig ikke.
Overgangen blev ligefrem maltrakteret i bl.a. Ny Hjørring. Forældrene blev ligfrem tæppebanket til i desperation at oprette deres egne gammeldags skoler, hvorf der vel er et lille pift her og der med et større forældreengagement.
Men resutatet burde jo have været langt færre skoler med fyldte klasser, hvor man som kompensation nu kunne få faglærere og altså kvalitet i alle eller i det mindste flere fag. Det er da beskæmmende, man fx kan møde en Rakkeby skole med 64 elever på 8 klassetrin og i dobbeltklasser kun 16 klasser pr elev.
Det er da millionspild af både lærerlønninger og opvarmning og vedligeholdelse af skoler, hvoraf kun 1 var under 50 år.
Så man må en slags tilbage til at undervise, så man inkluderer flere og bedre. Here påpeger EMIL ganske rigtigt, at man i dette i den grad også skal huske at INKLUDERE de dygtige og flittige elever.
Så et initiativ burde være, man dels giver de med behov for fritidstilbud efter skoletid et passende nogle tilbud efter den ordinære skolegang OG man også har reelle tilbud til dem, der arbejder stenhårdt og med mere talent og måske allerede ser sig selv på de højere uddannelser.
Jeg har selv været “niveaudelt” ved 7. klasse efter forældreaftsamning i real, almen og tekniker. Tekniker kunne godt minde noget om en tidlig HF.
Vi prøvede også at 2 klasser blev delt i 3 md 3 lærere og efter niveay, hvor vi så i starten blev rykket op og ned i niveau.
Men det magiske er, der er godt personale nok og lidt at gøre godt med.
Flere tvungne timer løser intet. Jeg mener det var ganske sundt for mig at få forstand på penge ved at dele aviser ud og en slags øvelse til voksenlivet. Jeg forstod også bedre, hvor mine forældres penge kom fra.
Min version af pædagoger er, man fra kommunerne ikke har en anelse om, hvad pædagogers mere og mere udtyndede og nedgraderede uddannelse går ud på. Man bruger da ikke 4 år på at blive andenrangs lærer.
Man kunne nu og da tro, at Kommunalbestyrelser ikke kan kende forskel på en fiskehandler og en havbiolog 🙁
Jeg vil derfor tillægge, at pædagogers stærke side er, man nødvendigvis må sælge samme vare i forhold til de kunder, man nu har og skifte.
En del pædagoger kan også lave ægte projektarbejde. Det aner en masse lærere ikke, hvad er. Deres version er ofte bare en arbejdedeling, hvor man finder noget, der passer til Viggo og Viggoline; men de lærer faktisk ikke det nødvensige stof bedre eller at skabe noget helt nyt fra ingenting.
Jeg håber de borgerlige nu opper sig, så det ikke bare ender med mere flottere bynke i de private skolers tagrender.