Af Erik Høgh-Sørensen (DF)
Indkommende byrådsmedlem, Hjørring
Udgående regionsrådsmedlem
Paradisvej 3
Tolne
Egentlig burde der snart være julefred uden videre kommunal-politisk fnidder.
Men så kom nyheden om, at Søren Smalbro (V) og Per Møller (C) måske vil løbe fra deres valgkamps-udtalelser om at lade fredskoven Lilleheden ved Hirtshals være urørt af vindmøller. Det fik mig til at tænke på de to’s aftalebrud på valgaftenen 16. november.
Mit udspil den aften var at række hånden ud til bredt samarbejde i det nye byråd. Derfor var jeg trods mine 699 personlige stemmer (tak til vælgerne!) tilbageholdende med at ønske udvalgsposter. Min tilbageholdenhed sigtede på at give plads til Socialdemokratiet og andre politikere på den, efter min mening, “forkerte” side.
Men samarbejde ville Venstre, konservative og radikale ikke.
Derfor endte første møde i det nye byråd 1. december med, at borgmester Smalbro kun blev godkendt af et mindretal på 15 af de 31 nye byrådsmedlemmer. Ikke just nogen kårings-fest.
Samtidig blev det afsløret, at den ellers så borgmester-ivrige Per Møller (K) slet ikke vil være borgmester alligevel. Han fik chancen.
Nu kommer så d’herrers uld-i-mund-udtalelser om vindmøller.
I DF står vi selvfølgelig ved, at vi er imod flere vindmøller på land i kommunen, medmindre et enormt flertal i det ramte lokalsamfund er med på ideen.
Vi vil ikke plastre Vendsyssels smukke natur til med vindmøller bare for, at københavnske klima-demagoger kan se godt ud i et eller andet internationalt klimaregnskab.
Heldigvis tror jeg godt, at den ”store vendsysselske vindmøllekrig” kan afsluttes med et bredt funderet kompromis uden derved at hæmme havneudvidelsen.
Udfordringen er snarere, at Smalbros udtalelser ikke efterlader indtryk af, at han som formand for havnebestyrelsen forstår den maritime branche.
Dét at udbygge en havn kan næppe funderes på vidtløftige vindmøller-indtægter fra Lilleheden. Desuden ville det være både kommercielt tosset, og respektløst over for vælgerne, at ophæve Lillehedens status som fredskov for dernæst at ødelægge dette natur- og turistområde med kæmpemøller.
End ikke en møllepark til havs vil med sikkerhed kunne finansiere en havneudvidelse, som er ambitiøs nok til reelt at gøre havnen internationalt konkurrencedygtig.