Af Erik Høgh-Sørensen (DF)
Medlem af Regionsrådet i Nordjylland
Medlem af regionens Forretningsudvalg og Udvalg for Regional Udvikling
Medlem af Danske Regioners Udvalg for Regional Udvikling
Paradisvej 3
Tolne
Dansk Folkeparti stemte imod, da næste års budget for Nordjyllands Trafikselskab, NT, for nylig blev behandlet i Regionsrådet. Det gjorde vi på grund en kaotisk budgetproces i NT, og fordi NT i 2021 vil øge passagertaksterne 1,1 procent. Takststigninger er gift i en coronatid, hvor folk flygter fra kollektiv trafik.
DF stemte også nej ud fra et ønske om at forbedre servicen i såkaldte ”yderområder” i hele Nordjylland. Hjørring Kommune illustrerede problemet ved skoleårets begyndelse, da en NT-busrute mellem Tolne og Mosbjerg blev fjernet til skade for Vendsyssel Friskole.
Selve ruteændringen kan der godt argumenteres for, driftsmæssigt, men Hjørring har samtidig en upassende transportpolitik, som går ud på at hjælpe store kommuneskoler mod små friskoler. Dette bæres ind i NT’s bestyrelse af Carsten Andersen, der er socialdemokratisk byrådsmedlem i Hjørring.
Konkret handler Tolne-børnenes sag om en kommunal ekstraudgift på 20.000 kroner om året. Det er en bagatel, når Region Nordjylland i de kommende år investerer et stort millionbeløb på 64 nye biogasbusser i stedet for at købe billigere dieseldrevne. Driften af de berørte ruter koster 112 millioner kroner.
Selvfølgelig skal vi finde klimaløsninger.
Men et godt råd til NT’s bestyrelse og de forskellige kommunalbestyrelser er at ramme en bedre balance mellem oplandets transportbehov og byernes bæredygtighed.