I sommeren 2018 lykkedes det for det lokale, socialdemokratiske folketingsmedlem Rasmus Prehn og et flertal udenom den daværende VLAK-regering at få afsat knap fem millioner til etablering af et stoppested til togtrafikken ved Hjørring Øst.
At ca. 300 daglige passagerer allerede benytter stoppestedet, er mere end en trafikal succes, ifølge det lokale, socialdemokratiske byrådsmedlem Thomas Klimek.
– Tallene viser, at behovet var der, da Rasmus Prehn for år tilbage satte det på dagsordenen i Folketinget. I 2018 fik Rasmus så forhandlet vores lokale ønsker ind i en trafikpulje. Efterfølgende blev den kommunale medfinansiering sikret i budgetaftalen for 2019, konstaterer Klimek (S), der påpeger, at succesen i Hjørring Øst viser, at S-regeringens politik med at flytte uddannelser til alle dele af landet og investere i lokal infrastruktur, er den rigtige politik.
– Når uddannelser som bioanalytiker, socialrådgiver og tandlæge og infrastrukturelle investeringer som i Hjørring Øst etableres i vores kommune og Vendsyssel, er det tiltag, der får positiv betydning for bosætning, pendlerne, erhverv og arbejdsmarkedet i det hele taget. Der er arbejdet hårdt i kulissen for alle disse tiltag, ikke mindst af borgmester Arne Boelt, men det har også så stor betydning. Disse investeringer styrker kommunen årtier frem, og så kan nogle af modstanderne af disse investeringer råbe og skrige, hvad de lyster, for det er rigtig vigtigt for vores lokale virkelighed, uddyber Klimek (S).
Endnu et stoppested ved Halvorsminde?
Og måske er der flere lokale infrastrukturgaver i vente til borgerne i den kommende tid?
For i den netop overståede kommunale valgkamp gik den konservative gruppe bl.a. til valg på etablering af et stoppested ved Halvorsminde.
Om det konservative valgløfte bliver indfriet i den kommende valgperiode, der starter på lørdag den 1. januar, får vi svaret på de næste par år.
Sikkert er det, at den lokale netavis vil følge op på det.
Dette er endnu et lapperi.
Det er desværre typisk for en række af de gamle byer.
Når der allerede var 3w stationer mod Hirtshals, skule man have udviklet al beboelse den vej med fokus på de, der bruger den kollektive.
De gamle industrier i midtbyen skulle være på samme måde og netop med fx en 2 spors skole med en kraftig ny tiende. man kunne derfor nedlægge 2 forældede skoler og sikre kortest mulig transport for de ældste elever.
Der burde også være en velbesøgt station langt ude af Frederikshavnvej til de mange store butikker. Der bgurde have været en paralelvej til Frederikshavnsvej helt fra motorvejen og ind, så man fik fære ind og udkørsler of fx kunne kære i firkant fra motorvejen.
Faktum i dette er, at det er helt tåbeligt at have et rådhus i bymidten, når der ikke er P-pladser OG togfobidelse og forældede snævre forhold.
I bedste fald er det Hjørring bys ny Rådhus, men Vi er altså 40.000 andre, hvor kommunens centrum faktisk er motorvejs udfletningen med Frederikshavns vej. Hjørring bys borgere har i forvejen den korteste vej til et Rådhus.
I stedet har man bygget sig væk fra de trafikale kendsgerninger, der så nu efter mange år med stolthed præsenteres, hvor der reelt er tale om et lapperi.
Måske det projekt på Hirtshals havn kunne kaste lidt ilt af sig. Der er slet ikke trafikgrundlag for noget nogen steder fra Halvorsminde. Forventer man folk derfra kaster deres biler i havet?
Vil man noget med sin trafik, så må man også have planer, der understøtter dem. Så den oplagte er da, der hører en masse boliger til bruger af kollektiv trafik sammen med de 3 halvtomme stationer i Hjørring Vest. 3 halvtomme stationer er da luxus og et godt eksempel på, hvorfor kommunen ikke er effektiv.
Det hele har i mange år lignet en planlægnings og arkitektonisk katastrofe. Man skal tilflytte týpiske passager grupper. De er endda velkendte. I perioder har man endda krævet flere togafgange. Det burde ikke være tilladt at komme med sådanne forslag. De griner af os. De kristne korser sig og muslimerne vender måske endog numserne mod Mekka.
Hvis noget er nødvendigt, så er det en strømlinet forbindelse fra Hirtshals til Hobro.
Og vil man ikke det og er hekt fra den, så burde man udbygge Astrup og lidt i Bjergby, så de kan oppebære butikker. Det er skammeligt, at Prehns tilhængere strør om sig med tilskud til ikke rentable småbutikker, fordi man ikke har udvalgt bysamfund, der skal leve fremfor andre. Flere af de små har ingen funktion, så hvorfor har de indbyggere.
Og så er Vi desværre tilbage til, man ikke har kunnet tyre Bilka tilhængerne på plads og internethandelen også synes at blive ignoreret.