Rektor på Hjørring Gymnasium, Elsebeth Gabel Austin fortæller, da jeg efter aftale møder hende på Hjørring Gymnasium, om hvilke tanker og overvejelser man bør forholde sig til og ikke mindst hvilke beslutninger, man bør træffe.
»Det, man skal huske, er, at det ikke er her på skolen, man bliver smittet. Det er ved de sociale arrangementer, som vi nu har advaret eleverne imod. Det er dér, eleverne bliver smittet og bringer det til skolen. Smitten sker ikke her på skolen,« siger Elsebeth Gabel Austin.
På trods af, at der måske vil opstå uenigheder med denne udtalelse, så hæfter Elsebeth G. Austin sig specielt ved Sundhedsmyndighedernes udtalelser: »Sundhedsmyndighederne har jo også ændret definitionen af nære kontakter. Man er ikke nære kontakter her på skolen. Det er man kun, hvis man er i husstand, kærester eller har sovet sammen.«
For Hjørring Gymnasiums rektor er den fysiske undervisning meget vigtig.
»Det er for elevernes skyld, at vi holder skolen åben, fordi eleverne trods alt lærer mere ved at være her end at sidde bag en skærm.«
Alligevel vil hun ikke yde fysisk undervisning for enhver pris: »Man skal selvfølgelig have hovedet med sig. Man skal tænke på, hvad man gør. Vi gør det ikke uden hele tiden at have øje på, hvor vi er henne i forhold til smitten.«
Elsebeth G. Austin og Hjørring Gymnasium følger selvfølgelig Sundhedsmyndighedernes regler. Derudover har gymnasiet også taget et frivilligt initiativ:
»På mandag den 10. januar laver vi en status på smitten her på skolen. Vi aftalte simpelthen, at vi lige skulle have en status på, hvad der egentligt er af smittede. Det er en samlet, intern status.«
Denne status foregår gennem en optælling af isolerede elever grundet smitte, eller fordi de er betragtet som nære kontakter. Elsebeth G. Austin begrunder statussen således:
»Denne status sker via kontaktlærerne. Så tæller man lige alle klasser og ser. Det er mere for vores egen skyld. I foråret skulle vi føre statistik, som vi skulle sende ind til Styrelsen for Patientsikkerhed, men det skal vi ikke mere,« fortæller hun med et smil og ranker ryggen.
Rektors personlige holdning
Rektor for Hjørring Gymnasium understreger, at hendes udtalelser ikke blot er en genfortælling af Sundhedsmyndighedernes anbefalinger og påbud.
»Det er klart, at jeg følger Sundhedsmyndighederne, men min personlige holdning som rektor på skolen her er, at vi skal gennemføre så meget på skolen, som vi overhovedet kan, men vi skal selvfølgelig ikke gøre det imod sund fornuft.«
Specielt traditionerne ved en gymnasial uddannelse betyder meget for Elsebeth G. Austin, og de ses også som værende en af hovedårsagerne til rektorens store ønske for fysisk undervisning.
»Det der kendetegner et gymnasieforløb: det har vi ikke nogen elever, der har prøvet, når 3. g’erne og 2. hf’erne ikke er her mere. Så skal vi til at genopbygge, til at forklare; at fortælle. Det er lidt sjovere, når det går i arv. «, forklarer Elsebeth G. Austin og fortsætter: »Det er en pris, vi betaler på skoleniveau. Det er rigtig ærgerligt,« fortæller Elsebeth G. Austin og trækker på skuldrene.
Den nye omikronvariant ser altså ikke ud til at skræmme Elsebeth G. Austin tilbage til sidste års store brug af hjemsendelse og fjernundervisning på nuværende tidspunkt. I stedet mener hun:
»Der er så mange ting, der går i stå. Derfor er min personlige holdning, at hvad vi kan gennemføre, det mener jeg simpelthen, vi skal. Det har vi en forpligtelse for over for eleverne.«
Unge Lærke Hjort Dahl Jensen vil uddanne sig til journalist og prøver faget som freelancer på NordsøPosten.