Når der her alligevel efter bedste evne skal gøres et forsøg på at sammenfatte og karakterisere Hjørring Revyen 2022, så skyldes det, at hele holdet i dén grad har fortjent hvert eneste af de utallige klapsalver, der under og efter forestillingen lød op imod scenen på Vendsyssel Teater.
Hvis jeg skulle trække nogle få bærende temaer ud af revyen, kommer det i første omgang til at lyde banalt, fordi det i så fald må blive en klippefast tro på musikken og poesien som det bærende, samt håbet om at vi sammen kan overkomme problemerne og i sidste ende kærligheden som bærende.
Mere konkret udfoldes temaerne eksempelvis i et indledende nummmer med sylespids satire over de kommunale regulativer om sortering af vores affald, hvor alle de gode intentioner drukner i et kafkask rod, der med sindssyg skarp timing og ganske få virkemidler drives ud i det absurde af Preben Kristensen.

Samme absurde humor udspiller sig i en dialog om Mit ID. Ligesom der sættes spot på varme politiske kartofler som VM i Qatar og krigen i Ukraine. Sidstnævnte tragedie i en vanvittig morsom verbal røvfuld til Putin leveret af Trine Gadeberg i den velkendte rolle som drengen Pelle. Vel at mærke lige efter det smukke, smukke nummer Vores Jord.
Klimakrisen går nemlig også som en rød tråd igennem revyen, hvor den udfoldes både i tekst og sang samt scenografisk. I det hele taget er revyen bundet ekstremt smukt sammen ikke bare af musikken, men netop også med formidabel flot lyssætning og lyd, der løfter og bærer hele det skarpe show.

Demokratiet og velfærdssamfundet får flere hymner undervejs, men dets historiske svagheder tillige nogle harmsange i numre som Halløj på Borgen, Dansk Folkedanserparti, Arbejdsskadestyrelsen og Demokratiets festdag. Der er dog også mere klassiske revynumre som eksempelvis Det fine franske.
For at det ikke skal være løgn, får vi i et forrygende nummer en håndfuld centrale personer fra kongerækken på scenen, idet Harald Blåskæg, Svend, Knud og Valdemar samt den megalomane Christian IV og den bindegale Christian VII sammen med Margrethe I skal forberede fejringen af den forgangne runde fødselsdag for Margrethe II.

Det korte af det lange er, at årets revy er afsindigt godt håndværk, hvor alt er afstemt ned i mindste kongeniale detalje. Hele holdet fik som allerede antydet ovenfor også efterfølgende adskillige minutters stående applaus fra det medrevne publikum. Forventningens glæde siges ganske vist at være størst, men selv om den på forhånd var stor, var oplevelsen afgjort langt større og stærkere.

Revyen rummer rigtig meget mere end det her sammenfattede, hvilket ikke mindst gælder den sprudlende veloplagte musik, som er blevet revyens varemærke ikke mindst takket være den gennemført musikalske kapelmester og direktør Henrik Baloo Andersen.
Derfor bør man også gøre sig selv den store tjeneste at få den oplevet, hvis der altså overhovedet endnu er billetter at få til Hjørring Revyen. Ellers må man bare op på beatet og glæde sig til 2023, hvor der kan holdes 50 års jubilæum for den populære revy i vendelboernes hovedstad.
Aftenen blev bestemt heller ikke ringere af at være indledt med en herligt velsmagende revyanretning Hos Uffe.
Læs mere her om hele holdet og bestil billetter samt mad her hos Hjørring Revyen 2022.
“kongenial musikalitet”. Jeg anser mig selv for at være nogenlunde velbevandret i det danske sprog men dette udtryk har jeg aldrig hørt?
Kongenial betyder såmænd bare, at to eller flere forhold har samme tænkemåde og sindelag. Altså at noget er åndsbeslægtet. I mangel af et andet ord ville jeg blot her gøre det klart, at musik og tekst samt lys og lyd sammen med instruktion og skuespil her går op i en højere enhed.