De vil intet godt for produktions-Danmark – tværtimod, så har man en fornemmelse af, at bare man venter længe nok, så lukker erhvervene ned af sig selv, skriver altså indledningsvis Lars Tornsberg i FiskerForum med henvisning til en snak med Henning Kjeldsen i Skagen.
Men sådan har det ikke altid været med Socialdemokratiet
Henning Kjeldsen har fisket i 40 år, heraf 39 år som selvstændig fisker. En tid hvor fiskeriet næsten var frit, men kort efter begyndte det at gå den anden vej, fortæller Henning Kjeldsen videre, og påpeger at der dengang simpelthen var for mange om alt for lidt fisk. Alle var ved at gå fallit. Men det fik Ritt Bjerregaard (S), som daværende fiskeriminister i nullerne, rettet op på.
Det var Ritt Bjerregaard (S) der lavede forarbejdet i forbindelse med oprettelsen af IOK (Individuelle Overdragelige Kvoteandele) og senere FKA (fartøjskvoteandele), sammen med alle partierne i Folketinget. Man tænkte langt og gav på den ene side friheder, men på den anden side, satte man også begrænsninger, så det hele ikke løb løbsk. Det var en tid, hvor fiskerne igen kunne leve af fiskeriet og hvor alle var lykkelige, både smede, tømre, købmænd og slagter m.m. Økonomien var tilbage i rette spor.
Men intet varer som bekendt evigt og heller ikke én enkelt fornuftig socialdemokratisk fiskeriminister i nullerne, kunne overgå hvad en hr. Simon Kollerup (S), som fiskeriordfører fra samme parti som Ritt Bjerregaard (S) kunne ødelægge på ganske kort tid. Med i hundredevis af restriktioner for fiskeriet, fra hans hånd, er vi nu alle tilbage ved udgangspunktet som for knapt 20 år side, hvor ingen kunne leve af fiskeriet. »Med en evig nedgang i TAC´en og en mildest talt elendig Brexit-aftale, så er vi tilbage hvor vi var før,« siger Henning Kjeldsen. »Nej hæv max. grænsen for fisk, som hvert rederi må eje og væk med 50 procent af fartøjerne, som er tilbage i fiskeriet, så der igen kan blive luft og penge til alle, såsom smeden, tømreren – ja dem alle sammen«.
»Og nej« – kommer det fra den Nordjyske fisker, »det vil ikke hjælpe med ophugnings-runden, som netop er præsenteret. Det bliver en ren socialhjælp til de fiskere der ingen fisk fanger, hvilket ikke giver mere til de effektive fartøjer,« siger Henning Kjeldsen. For de sidstnævnte fartøjer, er netop de fartøjer, som lige nu bliver solgt til nordmændene. De har forlængst lagt mærke til hvilke danske fiskefartøjer, som både fanger fisk og som er de mest effektive og lønsomme,« kommer det tørt fra Henning Kjeldsen.
En fisker, der fra det nordlige Danmark, kun kan se til, at dansk fiskeri rasler ned af rangstigen. En stige vi stod på toppen af, da fiskeriet fungerede efter Ritt Bjerregaard’s (S) system, men som under en tilsvarende socialdemokrat, Simon Kollerup (S), nu er på vej ud over afgrunden. »Det er bare sørgeligt,« kommer det fra den Nordjyske fiskeskipper Henning Kjeldsen.
Det er ikke lettere at være fisker i dag
For alt dette og lidt til, betyder det for fiskerne pt., at den længe savnede og meget minimale ophugningsstøtte samt den ringe betaling for en forfærdelig Brexit-aftale der er lagt op til, og med udsigten til en Co2-afgift, har dette gjort tilværelsen og livet som fisker, til en overlevelses-kamp, man ikke har set længe. Det får nu konsekvenser – flere fiskere, som Henning Kjeldsen har solgt deres fartøjer og nogle er endda klar til at lægge helt op.
Fisker Henning Kjeldsen savner i den forbindelse, den direkte dialog politiker / fisker imellem, men hans opfordring sidder vores fiskeriminister Rasmus Prehn (S) fuldstændigt overhøring, som end ikke har reageret på opfordringen. »De lytter ikke og reagerer ikke – hvorfor mon? Det skulle vel ikke være fordi, den kære Fiskeriminister og hans embedsværk har en samvittighed, der plager dem, hver gang de taler om og med fiskeriet. Man må spørge sig selv, om de kære folkevalgte og fiskeriets øverste ledelse overhovedet har en samvittighed – de agerer ihvertfald som om de ingen har,« siger Henning Kjeldsen til FiskerForum.dk
Den nordjyske fiskeskipper siger videre, at det er med et grædende hjerte, at han nu har afhændet flere fartøjer, blandt nybygningen i Spanien og S 49 »Birgitte Martine« der ligger ved Vestværftet i Hvide Sande samt L 649 »Martine«, som også er solgt til Norge. Flere fiskere følger i disse dage trop og sælger ud.
Fartøjer som alle udmærker sig ved at være de bedste dansk fiskeri kan præstere. De er både højeffektive, miljøvenlige og skabt efter de nytænkende og topmoderne teknologier der findes pt., så de til overmål efterlever de strenge regler for et bæredygtigt og skånsomt fiskeri i Danmark og under EU.
Men der er nærmest kø ved havelågen – for at bruge et kendt og populært udtryk om at komme væk i en fart. Sådan føles det i fiskeriet for tiden, hvor både store og mindre fartøjer nu er sat til salg, for fiskeriet er ikke løn-givende for alle længere og udsigten til fortsat stigende brændstofpriser og en altødelæggende CO2-afgift, gør ikke situationen hverken bedre eller lettere for fiskerne.
Vi mangler en tydelig markering fra Regeringen og ikke mindst fra vores Fiskeriminister Rasmus Prehn (S) om, hvad der skal ske fremadrettet – det er meget godt at sende alt i høring og i udvalg samt vente på EU, men fiskeriet mangler klare og oprigtige svar her og nu og ikke engang til efteråret. Det er lige nu krisen kradser allerværst. Kom nu hjem fra ferien og kom i arbejdstøjet i stedet hr. Prehn (S).
Kilde: FiskerForum.
Ritt Bjerregård har aldrig været fiskeriminister, men fødevareminister op til valget i 2001.
Det er ikke sandt. Hun siger det også selv. Det var fra 2000 23.2
Det er EU, der har lavet det kvotesystem. Så det må være mere korrekt at kritisere Bjerrgård for administrationen af det.
Spot on Kjeldsen👍👍👍
Men det får man aldrig en ræverød til at indse……
Hold da op engang vrøvl