– Diabetes er en stille sundhedskatastrofe, derfor skal vi sætte ind. Og derfor tager jeg også et prik i fingeren for det er en vigtig sag at bakke op om, for nordjyder skal ikke gå rundt med en skjult sygdom, der ikke bliver behandlet, siger Rasmus Prehn.
I Hjørring lever 3.450 personer med type 2-diabetes, og det er ca. 5,4 procent af den samlede befolkning og noget over landsgennemsnittet på omtrent fire procent. Det anslås, at 1.094 personer går rundt med type 2-diabetes i Hjørring Kommune uden at vide det, og at der er 5.175 med prædiabetes.
35 procent har udviklet følgesygdomme som øjensygdomme, hjertekarsygdomme eller nervesygdomme inden det bliver opdaget, at de har type 2-diabetes.
– Type 2-diabetes er en alvorlig sygdom, der udvikler sig uden, man ved det. Men hvis man opdager den i tide, kan man som regel behandle den med ændrede kost- og motionsvaner og samtidig forebygge nogle af de alvorlige følgesygdomme som nerveskader, øjenskader og hjerte-kar-sygdomme, forklarer Diabetesforeningens projektleder Lars Bonde Jessen.
I Region Nordjylland lever ca. 64.000 med type 2 diabetes, knap 9.200 har type 2-diabetes uden at vide det og over 43.400 mennesker har prædiabetes, og halvdelen af dem er i alvorlig risiko for at udvikle den kroniske sygdom inden for få år.
Diabetesforeningen kører forbi 20 danske byer og tester for type 2-diabetes fra midt juni til Verdens Diabetesdag den 14. november. Besøget i Hjørring var det 8. stop på bussens rute.
Læs mere om det rullende diabetes-tjek her: www.diabetes.dk/landingpage/sundhedsbus


