Borgmester Søren Smalbro (V) virker forsat fortrøstningsfuld i forhold til realiseringen af en udvidelse af Hirtshals Havn, hvilket fremgik af en meningsudveksling på Facebook.
Jakob Gislund, glødende socialdemokrat og tidligere medlem af bestyrelsen for socialdemokratiet i Hjørring Kommune, spurgte Søren Smalbro, hvordan han forestillede sig, at finansieringen af en kommende havneudvidelse skulle komme på plads. Baggrunden for spørgsmålet var, at Frederikshavn Havn er løbet ind i økonomiske problemer på grund af svigtende indtægter fra den nylige udvidelse derovre.
Søren Smalbro ville ikke forholde sig til problemerne i Frederikshavn. I stedet fastslog han følgende:
”Helt overordnet skal en havneudvidelse jo gerne kunne “betale sig selv” via et øget aktivitetsniveau. 1100 meter ekstra kajlængde, forbedrede indsejlingsforhold, øget areal til havnerelaterede aktiviteter og værdien af X-antal havnemøller ser ud til at kunne aflønne den investerede kapital og sådan skulle det jo også gerne være. Et er sikkert, – vi skal arbejde målrettet mod en havneudvidelse – og det gør vi.”
Den skråsikre udmelding vakte NordsøPostens nysgerrighed. Derfor spurgte vi Søren Smalbro, hvor meget renten skulle stige før smertegrænsen for en udvidelse af havnen var nået.
”Det er en større udredning, men det siger jo sig selv at en højere rente giver en højere husleje – til gengæld vil en kommende energiproduktion fra opsatte møller også have en højere værdi – grundet de nuværende energiforhold. En decideret smertegrænse kan der ikke redegøres for i en facebooktråd og mange forudsætninger kan/vil for øvrigt ændre sig inden en endelig vedtagelse,” lød svaret fra Søren Smalbro.
Vores borgmester har naturligvis ret i, at mange forudsætninger kan og vil ændre sig inden en endelig vedtagelse. Men når man kaster et nøgternt blik på forholdet mellem Hirtshals Havns nuværende indtjening og omkostningerne ved en udvidelse af havnen kan det være svært at bevare troen på realismen i projektet.
Prisen for en udvidelse af havnen er tidligere blevet estimeret til at koste et sted mellem 1 og 1.5 milliard. Hvis den lange rente kommer op på 3 procent, vil forrentningen af udgiften til en udvidelse altså ligge et sted på mellem 30 og 45 millioner. Hertil kommer, at gælden ifølge gældende lovgivning skal afskrives på 25 år. Hvilket betyder, at Hirtshals Havn skal øge sin indtjening med et sted mellem 40 og 60 millioner om året.
Her ses resultatet af Hirtshals Havns primære drift det seneste årti.
- 2021: 30 millioner
- 2020: 28 millioner
- 2019 32 millioner
- 2018 35 millioner
- 2017 31 millioner
- 2016 33 millioner
- 2015 34 millioner
- 2014 31 millioner
- 2013 30 millioner
- 2012 26 millioner
Flere vindmøller vil ødelægge den smukke kyst. De allerede opsatte vindmøller har klart forringet byens kystlandskab.
Endvidere er det de ustabile vindmøller der har skabt energikrisen. Atomkraft er vejen frem.
https://www.atomkraft-jatak.dk/klimaklog-paa-fem-minutter/
hold op, køber køkeskabe til hirstshals skole første.
Hvornår løfter borgmesteren sløret for, hvor mange nye havnemøller, der skal opføres?
Er det 9 stk – hver ca 200 meter høje?
– eller er det det dobbelte antal?
Hvorfor er det at Smallebro ikke vil sige noget om antal nye møller?
Du skal se, det er nok fordi det ikke er afgjort endnu. Kæld Olessen