Lise Bjørn Jørgensen og Karsten Mølgaard har siden 2004 drevet Rederiet Isafold. I 2006 satte de nye standarder for pelagiske fartøjer med byggeriet af HG 333 Isafold. Nu er rederiets byggeri af et nyt super moderne fiskefartøj tæt ved at være afsluttet.
De sidste prøvesejladser i farvandet ud for Bilbao og de sidste jobs ombord ventes afsluttet i de kommende uger, og det varer derfor ikke længe, før den ny Isafold stævner ud fra spanske Zamakona Yards med kurs mod hjemhavnen Hirtshals.
Fiskeriet på pelagiske arter som sild og makrel foregår langt fra de danske kyster. Det kræver store fartøjer, der er sødygtige og så energieffektive som muligt. Det er årsagerne bag Rederiet Isafolds investering i det nye fiskefartøj.
Fartøjet er 87 meter langt og 20 meter bredt, kan laste 3.800 kubikmeter pelagisk fisk, som blandt andet
sild, makrel, blåhvilling og tobis og har den særlige egenskab, at det både kan fiske med trawl og not. Fartøjets størrelse gør desuden, at fangsten kan hentes i de mest fjerntliggende dele af Nordsøen og Nordatlanten.
– Vi har gennemført en række prøvesejladser, og nu mangler der kun nogle justeringer, og udvendigt malerarbejde, før vi kan overtage et sikkert, moderne og energieffektivt fiskefartøj. Vi har været meget tæt involveret i byggeprocessen, og nu ser vi frem til at vende fokus på selve fiskeriet, siger CEO Lise Bjørn Jørgensen, der som allerede nævnt sammen med Karsten Mølgaard driver Rederiet Isafold A/S med hjemmehavn i Hirtshals.
– Efter flere år med planlægning og byggeri, nærmer leveringen af Danmarks mest moderne fiskeskib, udtaler da også Egil Sandvik, CEO i Salt Ship Design, som har designet skibet. – Nye Isafold tager et stort skridt imod fremtidens fiskeri, da Lise og Karsten har bygget et skib som er banebrydende med hensyn til energieffektivtet og sikkert fiskeri.
Nye Isafold er det første fiskeskib, som er bygget med elektrisk fremdrift, hvor både de to propeller og de elektriske spil er baseret på høj–effektive permanent magnet (PM) motorer. En batteripakke på 1.130 kWh, som sammen med fem medium speed diesel generatorer sørger for optimal kraftproduktion i enhver operation. De to propeller giver minimalt energiforbrug og gode manøvreegenskaber, specielt ved trawlfiskeri.
– For Salt Ship Design er det en milepæl at arbejde med et så miljøbevidst og fremtidsrettet rederi som det Lise og Karsten repræsenterer. Der er ikke mange som tager den ekstra investering, for at fiske mest muligt energieffektivt, så for Salt er det meget vigtigt at være med på et sådant kvantespring som den nye Isafold er, på vejen mod et bæredygtigt fiskeri, uddyber Egil Sandvik.
– Det har været en fantastisk oplevelse at være ude og teste det nye fartøj og mærke effekten af at sejle diesel–elektrisk. Der er en verden til forskel med hensyn til støj og vibrationer, supplerer Karsten Mølgaard.
– Vi oplevede, at dette større fartøj end vi er vant til har rigtig gode søegenskaber, og jeg tror, vi får stor glæde af den store bredde i skroget, både hvad angår stabilitet, bevægelserne i søen og det brede arbejdsdæk agter. Beslutningen om igen at få et større fartøj føles helt rigtig i forhold til effektivisering, kvalitet og ikke mindst klimaaftryk, idet CO2 udledningen reduceres betydeligt pr. kg. fanget fisk, uddyber Karsten Mølgaard, der sammen med skipper Kristian Larsen og fem øvrige ansatte har deltaget i alle prøvesejladserne.
– Muligheden for automatisk at slukke en eller flere af de 5 dieselmotorer i forhold til den effekt, vi måtte have behov for, tror jeg bliver meget effektiv og et stort skridt i en miljørigtig retning, slutter Karsten Mølgaard.