Når skolerne holder ferie, har mange danskerne ofte tid til at gå lange ture på stranden. Det kan mærkes ved Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812, da bekymrede borgere ringer ind, når de har set sæler ligge alene på stranden. I uge 42 stiger antallet af henvendelser om sæler kraftigt.
– Det er tydeligt at mærke på telefonerne, at skolerne har ferie. Folk har tid til at gå en tur på stranden, og her spotter de ofte sæler. Når sælerne ligger helt alene midt på stranden, tror mange, at de er i nød, da mange opfatter dem som sociale dyr, der lever i flok. Sælerne er dog ikke i nød bare, fordi de ligger alene, forklarer Michael Carlsen, biolog i Dyrenes Beskyttelse. Han fortsætter:
– Hvis man ser en sæl, er det vigtigste at holde god afstand. Sæler er vilde dyr, der finder det truende, hvis et menneske nærmer sig.
Ofte er sælerne slet ikke i nød, når de ligger alene.
– Når sælerne har brug for at hvile sig, kommer de op og lægger sig på stranden, på havnen eller på nogle sten. Sæler opholder sig ikke i havet hele tiden, siger Michael Carlsen
Ring 1812, hvis sælen er skadet
De fleste opkald kommer fra danskere, der er bekymrede for sæler, når de ligger alene på stranden. Det er dog ikke altid tilfældet.
– Når folk ringer ind om sæler, starter vi altid med at forklare dem, at det er helt normalt for sæler at hvile sig på land. Selvfølgelig er der tilfælde, hvor der er noget galt med sælen, men vi oplever, at i langt de fleste sager har sælen det fint. Hvis der er noget galt, vil sælen for eksempel have synlige sår eller være meget tynd, understreger Michael Carlsen.
Hvis man ser en sæl ligge alene, er skal man kigge efter tydelige sår, skader, eller om sælen er meget tynd og afkræftet. I det tilfælde er det vigtigt at ringe 1812. Så kan personalet på vagtcentralen vejlede ud fra sælens tilstand. Er man i tvivl, skal man altid ringe 1812 for at få vejledning.
Hvis Dyrenes Beskyttelse vurderer, at sælen er nødstedt, gives besked videre til Naturstyrelsens vildtkonsulenter, som laver den endelige vurdering af sælens helbred.