Hvem har hørt om en helt ny og vigtig statusrapport om sprogfagenes krise? Børne- og Undervisningsministeriet offentliggjorde en vigtig sprograpport den 17. august 2022, men trods rapportens markante anbefalinger for at sikre sprogenes overlevelse i uddannelsessystemet, er rapporten stort set ukendt og har ikke fået nogen som helst opmærksomhed i medierne.
I 2017 fik vi en national ’Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet’ samt en følgegruppe, nedsat af Børne- og Undervisningsministeriet, der skulle overvåge strategien. Rapporten er resultatet af arbejdet i følgegruppen, og dens 20-25 medlemmer er alle centralt placeret i uddannelsessystemet, KL, DI m.fl. Blandt medlemmerne er også Hjørring Gymnasiums rektor, Elsebeth Gabel Austin, som repræsenterer landets gymnasierektorer, og følgegruppens vigtige anbefalinger er alle gennemarbejdede forslag til at styrke sprogene.
Uddanner vi sprogløse verdensborgere? Sprog er som bekendt nøglen til at forstå andre kulturer, andre måder at tænke på. Derfor er sprog vigtigt. Det er vigtigt, at vi lærer fremmedsprog, så vi kan forstå andre mennesker i en globaliseret verden – nu mere end nogensinde, fordi der er krig og kriser i Europa og i verden. Men fremmedsprogene er i dyb krise i Danmark – både i folkeskolen, på ungdomsuddannelserne, universitetet og ude på arbejdspladserne. Færre og færre kan begå sig på f.eks. tysk og fransk – og fransk er ved at uddø som fag i Danmark.
Derfor må man i høj grad undres over, at denne helt nye sprograpport ikke har fået mere opmærksomhed – ja, nærmest er blevet hemmeligholdt. En af flere anbefalinger er at gøre mundtlig fransk og tysk til obligatoriske prøvefag i folkeskolen. På den måde sikrer man, at børn og unge får et bedre og bredere kendskab til fremmedsprog og også at de får interesse for at arbejde med sprog senere i deres valg af ungdomsuddannelse.
Rektor Elsebeth Gabel Austin er frustreret over, at sprograpporten slet ikke har fået opmærksomhed:
”Vi er midt i en sprogkrise. I mange år har man talt om, at engelsk er nok, men det har vist sig at være helt forkert. For det første er danskerne ikke gode nok til engelsk, og for det andet får vi ikke adgang til andre kulturer og tankesæt, hvis vi ikke kan tale med mennesker.”
Man kan læse den nyeste rapport om sprogkrisen her: Statusrapport for Strategi for styrkelse af fremmedsprog