Søger du investorer? Hvis du fx til en messe har haft mulighed for at fremvise dit produkt, kan det måske godt være, at et par folk er blevet opmærksomme på potentialet i det, du sælger – eller i din måde at sælge det på. Er en messe ikke det rette forum at søge investorer, eller har du ikke noget færdigt produkt at fremvise lige nu, hvordan finder du dem så? Svaret er, at du laver et godt pitch.
Kold kanvas kræver meget
Fx har du brug for et godt salgspitch, når du søger investorer via kold kanvas. Faktisk skal dit pitch være meget godt, for ved kold canvas skal du fremlægge din idé over for en kunde, som ikke kender dig eller dit produkt – og som du ikke engang nødvendigvis sidder over for, men har ringet op. Ved kold kanvas salgsteknik, også kaldet cold calling, får investorer førstehåndsindtryk af dig og din idé.
Lav et personligt salgspitch
Ønsker du at foretage kold kanvas salg? Så gælder det om at have den rette salgsteknik, og klikker du ind på linket ovenfor, kan du se trin for trin, hvordan du kan gribe et salgspitch til kold kanvas an. Rådene lyder bl.a., at du fletter investoren (eller kunden, da kold kanvas også kan bruges til salg af produkter) ind i dit salgspitch, så investoren ikke bare bliver en passiv lytter til et upersonligt pitch.
Har du arbejdet med kundeservice?
Det kan være nervepirrende at prøve sig af med kold kanvas, hvis du ikke har mødt personen før og ikke ved, hvordan de vil reagere. Har du før arbejdet med kundeservice eller som telefoninterviewer, vil du formentlig godt kunne klare at gribe knoglen og ringe folk op – du ved jo, hvordan fremmede fx kan reagere på, nogen ringer dem op. Men læs en guide for at komme godt fra start med pitchet.