Sundheds-, Ældre- og Handicapudvalget præsenteres for resultaterne af den eksterne afdækning af kultur, adfærd og arbejdsmiljø på Aage Holms Vej, samt tilsynsrapporter fra henholdsvis Socialtilsyn Øst og Arbejdstilsynet. Der fremlægges udkast til handleplan for opfølgningen på Aage Holms Vej til udvalgets drøftelse.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget besluttede på deres møde d. 13. marts 2024, efter indstilling fra SÆH-udvalget, at der ønskes en afdækning af kultur, adfærd og arbejdsmiljø på Aage Holms Vej (herefter AHV).
Baggrunden for anmodningen er den aktuelle situation på Aage Holms Vej, hvor der har været anonyme henvendelser / udsagn om dårlig ledelseskvalitet, kommunikation etc., udsagn fra enkeltstående pårørende om dårligt samarbejde om deres pårørende samt konkrete problemstillinger omkring botilbuddets skærmede afsnit.
Derudover er der siden modtaget en tilsynsrapport fra Socialtilsyn Øst d. 1.7. 2024, hvor der påpeges udfordringer især relateret til det skærmede afsnit. Endelig er der d. 30. maj 2024 modtaget et påbud fra arbejdstilsynet hvor: Virksomheden påbydes at sikre, at uklare krav og modstridende krav i arbejdet med borgere på Aage Holms vej ikke forringer de ansattes sikkerhed eller sundhed.
- Afdækning af kultur, adfærd og arbejdsmiljø på Aage Holms Vej.
Til afdækning af ovenstående blev konsulenthuset Human House valgt ud fra konkrete tilbud fra 2 uafhængige konsulenthuse. Der har været sendt spørgeskema ud til 166 medarbejdere hvoraf der er modtaget svar fra 116 = 81 % af de fastansatte og 25 % af vikarer.
Dataindsamlingen er foregået i perioden 27. maj – 14. juni 2024.
Resultatet af den psykiske APV (ArbejdsPladsVurdering) viser, at AHV generelt ligger under gennemsnittet af den benchmark som Arbejdstilsynet har udarbejdet i 2023. Blandt andet ligger den generelle tilfredshed med jobbet på 6,7 (ud af 10) mod et landsgennemsnit på 7,4.
På en række parametre er der markant negative vurderinger fra medarbejderne, og som peger på, at der er behov for at arbejde med og markant forbedre blandt andet rammerne for arbejdet, den psykologiske tryghed og herunder trusler, vold, stress og diskrimination. Desuden skal der ske forbedringer i samarbejde og støtte blandt kolleger og forholdet til nærmeste leder. Der skal gøres opmærksom på, at der er meget store forskelle i besvarelsen fordelt på de forskellige huse.
Der er ligeledes sendt spørgeskema ud til pårørende. Det har dog vist sig, at ikke alle har modtaget link til spørgeskemaundersøgelsen eller har overset den, hvorfor der er sendt mail ud til alle deltagere i spørgeskemaundersøgelsen for at sikre, at alle der ønsker at svare, får muligheden. På nuværende tidspunkt har 39 ud af 67 svaret på spørgeskemaet. Dette forventes at stige i forbindelse med genudsendelse af spørgeskema til konkrete pårørende.
De nuværende 37 besvarelser peger på, at man generelt føler sig velkommen på AHV, men at det i resten af de stillede spørgsmål er mindre en 50% der svarer, at de i meget høj grad eller i høj grad, er tilfredse. Det drejer sig blandt andet om spisning, aktiviteter, pleje samt dialog med personale og ledelse. Undersøgelsen blandt de pårørende peger dermed også på behov for at forbedre samarbejdet med de pårørende. Som ved undersøgelsen hos medarbejderne er der også her store forskelle i besvarelserne mellem de forskellige huse.
- Socialtilsyn Øst
Det er socialtilsynets vurdering, at tilbuddets Botilbud Aage Holms Vej samlet set delvist opfylder betingelserne for fortsat godkendelse jf. §§ 6 og 12-18 i lov om socialtilsyn og dermed delvist besidder den nødvendige kvalitet, der skal til for at sikre, at borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med offentlige og private tilbud efter lov om social service. Det er socialtilsynets samlede vurdering, at tilbuddet delvist lever op til den fornødne kvalitet i henhold til kvalitetsmodellen og således kan opretholde sin godkendelse jf. lov om social service § 105, stk. 2.
Tilsynsrapporten Socialtilsynet har ved dette tilsyn haft særlig opmærksomhed på forholdene for borgerne på de skærmede pladser og aflastningspladserne, samt betydningen for hele tilbuddet når der er problematikker i forhold til en eller flere borgere, hvor tilbuddets indsats ikke er tilstrækkelig, da borgers problematikker, er uden for rammerne af, hvad tilbuddet kan tilbyde. Det vurderes, at situationen på tilbuddet har påvirket alle borgeres trivsel og udvikling. På baggrund af de bekymrende forhold, der er konstateret i tilbuddet, har der været varslet udstedelse af påbud i forhold til blandt andet tilbuddets målgruppe. Tilbuddet har i processen oplyst at der vil blive foretaget ændringer i forhold de indskrevne borgere, hvilket har ført til frafald af de varslede påbud.
Socialtilsynet vurderer efter en række temaer, og hvor AHV får følgende vurdering på temaerne (på en skala fra 1 – 5, hvor 3 er middel):
- Uddannelse og beskæftigelse: 3,0
- Selvstændighed og relationer: 3,3
- Målgruppe, metoder og resultater: 3,0
- Sundhed og trivsel: 2,4
- Organisation og ledelse: 2,9
- Kompetencer: 3,0
- Fysiske rammer: 3,0
Generelt vurderer tilsynet, at AHV i middel grad arbejder tilfredsstillende. Der er dog områder hvor tilsynet vurderer, at arbejdet i lav grad udføres tilfredsstillende. Det gælder:
- At tilbuddet i lav grad formår at skabe et robust fagmiljø, der understøtter målgruppens behov og formålet med indsatsen.
- At tilbuddets målgruppe i lav grad er veldefineret samt at metoder og tilgange er relevante og i lav grad forankrede i praksis.
- At tilbuddet i meget lav grad har implementeret en procedure, der sikrer, at magtanvendelser indberettes rettidigt og til rette myndigheder
Der er dermed behov for forbedringer på en række områder på baggrund af tilsynets rapport. Nogle tiltag er allerede igangsat, ikke mindst i forhold til tilsynets vurdering i forhold til det skærmede afsnit på AHV
- Påbud fra Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet har ved deres besøg d. 30. maj 2024 fundet grundlag for at give et påbud ud fra følgende vurdering:
”Vi har vurderet, om problemer med uklare krav og modstridende krav er til stede i arbejdet, og hvordan virksomheden har forsøgt at forebygge problemerne.
Der er tale om uklare krav og modstridende krav i arbejdet, når der er krav i arbejdet, som ikke er tydelige, eller som er uforenelige, herunder krav til arbejdsopgaver, kvalitetsniveau, arbejdsfunktion, ansvarsområder, arbejdsmetoder, arbejdsgange, rollefordeling, tidsforbrug, arbejdstempo eller arbejdstid.
Vi vurderer, at arbejdet beboere på Aage Holms Vej ikke er planlagt, tilrettelagt og udført, så det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Der er risiko for, at problemer med uklare krav og modstridende krav i arbejdet kan forringe ansattes fysiske eller psykiske sundhed på kort eller lang sigt.
Vi har ved vurderingen lagt vægt på, at den sikkerheds- og sundhedsmæssige risiko ved uklare krav og modstridende krav i arbejdet ikke er forebygget tilstrækkeligt.”
Arbejdstilsynet anfører, at de noterer sig, at der er supervision, personalemøder, MED møder og Teammøder, men at dele af personalet ikke får det nødvendige udbytte af dette.
Arbejdstilsynet noterer sig ligeledes, at ledelsen og AM-gruppen dels planlægger og dels arbejder med en række tiltag for at skabe ro på Aage Holms vej, men det vurderes ikke, at effekten af disse tiltag er slået igennem på nuværende tidspunkt. Arbejdspladsen får indtil 30. oktober til at arbejde med ovenstående, hvorefter der skal indmeldes hvordan påbuddet er efterkommet.
Der er dermed behov for, at handleplanen også adresserer de forhold, Arbejdstilsynet peger på, således at der skabes den nødvendige klarhed over forventninger og krav til arbejdet.
- Udkast til handleplan
Forvaltningens har udformet udkast til handleplan for AHV, som hermed fremlægges til politisk drøftelse.
Forvaltningen vurderer, at der er tale om væsentlige og problematiske forhold, der peges på, og som kræver en markant og bred indsats for at blive rettet op på.
Handleplanen indeholder indsatser indenfor følgende områder:
- Ledelsesstruktur
- Tydeliggøre ledelsesansvar
- Fysisk placering
- Ledelsessupervision
- Pårørendesamarbejde
- Etablering af bebeoer/pårørende råd.
- Tættere dialog, både formelt og uformelt
- Arbejdstidsplanlægning
- Tydeliggøre rammer, opgaver og ansvarsområde i planlægningen
- Tydeliggøre arbejde med teams i forhold til at skabe mere kontinuitet.
- Yderligere tiltag
- Samarbejde med myndighed om målgrupper
- Fast punkt på alle A-MED møder
I forlængelse af den politiske drøftelse vil handleplanen blive drøftet i MED-udvalget på AHV.
I forhold til samarbejdet med de pårørende, vil der, efter yderligere spørgeskemarunde, blive fremlagt et samlet resultat af afdækningen af samarbejdet. Hvis den yderligere afdækning viser behov for nye indsatser, vil dette blive indarbejdet i handleplanen.
Arbejdet med handleplanen vil være en afgørende opgave for ledelse og medarbejdere på AHV, ligesom forvaltningen vil være tæt involveret. Der vil således ske en tæt opfølgning på, om handleplanens initiativer og mål realiseres. Herunder vil der vil ved udgangen af første kvartal 2025 blive lavet en ny undersøgelse blandt medarbejdere og pårørende for at vurdere resultaterne i forhold til disse.
Rapporter og udkast til handleplan vil blive yderligere gennemgået på udvalgsmødet.
Indstilling
Direktøren for Sundhed, Ældre og Handicap indstiller,
- at Sundheds-, Ældre- og Handicapudvalget drøfter udkast til handleplan for Aage Holms Vej.
Beslutning
Bilag
- Oplæg til Handleplan Aage Holms Vej 2024 08 09
- Aage Holms Vej – Undersøgelse af samarbejde 2024 – Totalrapport u. opdelinger
- Aage Holms Vej – Undersøgelse af samarbejde 2024 – Totalrapport m. opdelinger
- Aage Holms Vej – Undersøgelse af samarbejde 2024 – Kommentarrapport – anonymiseret
- Aage Holms Vej – Psykisk APV 2024 – Totalrapport u. opdeling
- Aage Holms Vej – Psykisk APV 2024 – Totalrapport m. opdeling
- Aage Holms Vej – Psykisk APV 2024 – Skrevne kommentarer_Anonymiseret
- Driftstilsynsrapport 2024 – endelig version_01_07_2024_10_12
- Åge Holms Vej, Afgørelsesbrev