Bjesken plejer at blive præsenteret til kulturnatten, men da den var aflyst i år, stablede museet et arrangement på benene i sidste uge, hvor medlemmer af museumsforeningen var inviteret indenfor – både for at smage på og fejre den nybryggede bjesk, men også for at se det nye museumsmagasin, som museet sender på gaden to gange om året – og tage en rundvisning i museets nye store udstilling Dødens Teater.
Årets bjesk er lavet på kun to ingredienser – enebær og mynte, hvilket gør man næsten kan kalde den en mynte-gin. Den har en meget fin frisk og sød smag, selvom den ikke er tilsat sødemiddel. Faktisk er årets museumsbjesk også ideel til drinks – museets medarbejdere har arbejdet sig frem til fantastisk frisk sommerdrink til terrassen på de lune aftner; fyld et glas op med isterninger, tilsæt 4 cl museumsbjesk, fyld op med Sprite og kom en lime i toppen.
Det nye nummer af ”Magasinet VHM”, der udkommer to gange om året, er ligeledes netop kommet fra trykken. Sæsonens magasins tema er formidling, og her fortælles om alt det arbejder der ligger i f.eks. at lave en udstilling – fra den første tanke, og indtil snoren klippes over. I magasinet kan man læse om nogle af de betragtninger der gøres, for at formidle til både voksne og børn, og så er der fokus på de mange frivillige, som lægger mange timer i bl.a. at vedligeholde nogle af museets bygninger og haver.
Årets museumsbjesk kan købes i museumsbutikken eller den gamle købmandsbutik. Magasinet kan bl.a. afhentes gratis på museets afdelinger og forskellige steder i byen, og flere tusind magasiner vil i løbet af juli blive puttet i forskellige postkasser i Vendsyssel af medlemmer af museumsforeningen.