Der er god grund til at sætte fokus på brugen af reflekser. En ny undersøgelse, foretaget af YouGov for Codan og Børneulykkesfonden, viser nemlig, at danskerne ikke er særligt gode til at få dem brugt.
Kun 16 pct. af danskere over 18 år bruger altid reflekser, mens 4 ud af 10 danskere aldrig får dem brugt. Glemsomhed er den største årsag til manglende refleksbrug, viser undersøgelsen, og derfor minder Børneulykkesfonden og Codan igen i år danskerne om at huske reflekserne.
”Hos Codan og Børneulykkesfonden er forebyggelse et helt centralt omdrejningspunkt, og derfor er vi igen i år på gaden og uddeler reflekser. Vi vil gerne minde danskerne om at huske reflekserne og skabe nogle gode refleksvaner, for den lille refleks har stor betydning for trafiksikkerheden, og kan i sidste ende redde liv,” siger Camilla Amstrup, forperson i Børneulykkesfonden og CCO i Alm. Brand Group, som Codan er en del af.
Reflekser er ikke kun for børn
Undersøgelsen viser, at forældre generelt er bedre til at sikre, at deres børn har reflekser på, når de færdes i mørket. 42 pct. af forældre husker altid reflekser til deres børn, og yderligere 40 pct. husker det nogle gange.
Det vidner om en højere grad af ansvarlighed, når det gælder børns sikkerhed i trafikken. Alligevel halter vanen hos de voksne. Kun hver sjette husker konsekvent at bruge reflekser, når de færdes i mørket – og det er et område, der ifølge Henriette Madsen, generalsekretær hos Børneulykkesfonden, kræver større opmærksomhed:
”Mange forældre er gode til at sørge for, at deres børn har reflekser på overtøjet, og det er vigtigt. Men reflekser er ikke kun for børn. Børn færdes sjældnere i trafikken efter mørkets frembrud end de voksne, og derfor er det vigtigt, at voksne går foran som gode eksempler for de yngste og husker reflekserne,” forklarer hun.
Refleksdagen lyser Danmark op
I dag, torsdag den 23. oktober markerer Codan og Børneulykkesfonden for 15. gang Årets Refleksdag, der har til formål at sætte fokus på synlighed i trafikken og brugen af reflekser i den mørke tid. På dagen uddeles 62.000 reflekser i København, Roskilde, Odense, Aarhus, Aalborg og i Nuuk i Grønland, hvor morgenfriske forbipasserende kan få en refleks med på vejen.
Dette års refleks er designet af sportwear-brandet Planet Nusa.
Som noget nyt i år, der dagen efter – fredag d. 24. oktober – afholdt Social Reflexs Runs i Aalborg, Aarhus og Vejle. Her snører vi løbeskoene, lyser gaderne op og sætter sammen fokus på, hvor vigtigt det er at blive set i mørket. Læs mere på www.refleksdagen.dk.




