Af Anette Bæk

Socialdemokratiet
Hjørring Kommune
Et af aftens mange punkter på dagsordenen, ved juni måneds byrådsmøde.
Jeg har et personligt engagement i netop dette punkt, da denne kortlægning var højt prioriteret ved sidste års budgetaftale. Hjørring kommune har en forpligtigelse til at sikre, at kommunens børn kan færdes med sikker adgang til og fra skole. Dette er ikke tilfældet for alle skolerne og derfor var der et behov for at kortlægge, hvor udbredt udfordringen var- eller mangel på samme.
Kortlægningen er udarbejdet af administrationen og er opdelt i tre kategorier:
- Offentlige skoler og undervisningssteder
- Private- og friskoler
- Perroner i Hjørring Kommune
Kortlægningen kategoriseres yderligere i tre farver.
- Grøn- forholdene vurderes ok, men der kan være forbedringer.
- Gul- Der er større tiltag, som skal til for at forbedre trafiksikkerheden.
- Rød- der er forhold eller mangler, som vurderes at have større negativ effekt på trafiksikkerheden.
Jeg kommer ikke til at vurderer på, at de kommunale skoler primært er i den grønne kategori. Jeg vil derimod glæde mig over, at der er sikker skolevej og at det har været prioriteret, at trafiksikkerheden er vigtig. Jeg vil heller ikke vurderer på, at nogle af de skoler, der ligger i den gule kategori allerede har forbedringer undervejs. Det er godt, at der er fokus på de udfordringer, der måtte være.
Jeg vil til gengæld gerne vurderer på, at der er en enkelt skole, som springer i øjnene. Friskolen Skallerup. Skolen ligger som den eneste i den røde kategori. Det kommer ikke bag på mig. Jeg har selv børn på Friskolen Skallerup og jeg benytter selv den vej, som i bilaget er kategoriseret som ” (…) mangler, som vurderes at have større negativ effekt på trafiksikkerheden” dvs. farlig vej som udsætter børn for fare, når de færdes på vejen til og fra skole.
Vejen op til skolen er en 80 km/t. zone uden afmærkninger på vejen og med blinde vinkler i det bakkede terræn. Det er i sig selv en farlig cocktail. Heldigvis er Friskolen Skallerup i tæt kontakt med forvaltningen for at finde en løsning, som er tilpasset behovet for sikker skolevej. Herunder fartbegrænsning på Villerupvej. Jeg hilser det velkomment, ligesom jeg hilser en grøn pulje velkommen. Dvs. en kattelem som kan ændre forholdene markant.
Men hvad med Lønstrupvej?
Strækningen fra Vennebjerg til Villerupvej er ligeledes en 80 km/t. zone hvor børn og øvrige cyklister med livet som indsats, skal færdes for at nå til skole.
Jeg appellerede til gårsdagens byrådsmøde, at vi ser ind i de problematikker, der forhindre en sikker skolevej og at vi ikke nødvendigvis opnår en cykelsti på den her side af sommerferien- eller overhovedet, men at en hurtig fartbegrænsning på både Lønstrupvej og Villerupvej ville være at handle med rettidig omhu – trods alt. Søren Homann, formand for TMU, kvitterede med tilsagn om, at skiltning var undervejs og at ventetiden lå hos myndigheden.
Tak til TMU for at handle hurtigt på en udfordring, som har været længe kendt, men som skulle genfødes i form af en budgetaftale.


