Gymnasiet er nemlig – ligesom andre ungdomsuddannelser blevet tilbudt gratis test-kits til undersøgelse af forekomsten af antistoffer.
Det er Regionerne, Kommunerne, SSI, Sundhedsstyrelsen og flere, som står bag dette test-forsøg, og resultaterne indberettes efterfølgende til Regionerne og skal give et billede af smittetrykket.
På Hjørring Gymnasium har man indtil nu har vi ikke fundet elever, der er testet positiv, selvom der teoretisk set skulle være 3-5 elever, der har været smittet. Man har da også taget en masse forbehold for at undgå at få smitten ind på gymnasiet. Rektor Elsebeth Gabel Austin understreger, at det har krævet et grundigt forarbejde:
”Vi bruger meget tid på at få restriktionerne omsat til praksis, så vores elever og medarbejdere kan få hverdagen til at fungere. Der kommer jævnligt opdateringer fra undervisningsministeriet og retningslinjer fra sundhedsmyndighederne, som ofte skal tolkes for at få dem til at passe i vores hverdag.”
Eleverne på Hjørring Gymnasium har taget godt imod det nye initiativ, også selvom testen kræver en lille dråbe blod. I det hele taget har eleverne klaret hele Corona-situationen godt:
”Vores elever er rigtig dygtige til at overholde reglerne og til at acceptere den begrænsede udfoldelse i skolehverdagen. Vi har at gøre med unge, der heldigvis er livfulde og glade mennesker i en fase af deres liv, hvor det sociale og gruppefællesskabet er en vigtig del af den personlige udvikling. De mange restriktioner kan derfor være svære at huske, så vi minder eleverne om at holde afstand og holde god håndhygiejne. Adfærden på skolen regulerer vi ved fx afstandsstriber og ensretning på gangene, adgang til spritbeholdere ved alle klasselokaler og indgange og flere lignende tiltag. Trods denne meget ændrede hverdag er vores elever hver dag glade, ikke mindst fordi de kan komme fysisk i skole og ikke som i foråret er henvist til skærmen derhjemme,” siger rektor.
På Hjørring Gymnasium fortsætter man med at glæde sig over fortsat at kunne være fysisk til stede, selvom det er med restriktioner, for hvis der er noget, elever og lærere har lært af forårets lock-down, så er det, at det menneskelige møde: mødet ansigt til ansigt ikke på nogen måde kan erstattes af det virtuelle møde.