Søndagens online foredrag fra Vendsyssel Kunstmuseum, med titlen I sporet på kunsten 2.0, kommer helt konkret til at bestå af otte kunstspor rundt om i det vendsysselske landskab, hvor man kan gå i kunstnernes fodspor og se naturen med deres øjne. For første gang bliver der lavet et kunstspor omkring Poul Anker Bech, og det var baggrunden for dagens spændende oplæg af projektmedarbejder Kirsten Tange Maagaard.
– På Vendsyssel Kunstmuseum har vi en stor samling af landskabskunst, af malere som Svend Engelund, Johannes Hofmeister, Poul Ekelund og ikke mindst Poul Anker Bech. Fælles for disse kunstnere er, at de alle har ladet sig inspirere af det særlige vendsysselske landskab med den høje himmel, de åbne vidder og det brusende Vesterhav, og det er det landskab, vi genfinder i deres billeder, lød det indledningsvis fra Kirsten Tange Maagaard.
– Sidder du derhjemme med en følelse af, at titlen, “I sporet på kunsten”, lyder bekendt, så skyldes det, at projektet er en viderebygning og gentænkning af et tidligere projekt fra 2007, oprindeligt etableret i samarbejde med Kunstbygningen i Vrå. Med støtte fra Nordea-fonden, Spar Nord Fonden og Augustinus Fonden har vi her på Vendsyssel Kunstmuseum nu fået mulighed for at udbygge projektet markant. Du kan blandt andet se frem til et helt nyt digitalt formidlingslag i form af en række, små podcasts, hvor kunstnerens inspiration fra naturen og landskabet levendegøres med afsæt i deres egne ord. Og som noget helt nyt kommer der et kunstspor om Poul Anker Bech, lød det videre i det interessante og berigende foresdrag fra Vendsyssel Kunstmuseum.
– Bech er kendt for sine store malerier af hverdagsscenerier, som udspiller sig både indendørs og især udendørs i det vendsysselske landskab. Kendetegnende for Bechs maleri er dets flertydighed – der er tale om skildringer, der ved første øjekast kan synes at være realistiske og naturtro – de giver os en fornemmelse af, at vi kan gå ud og finde frem til nøjagtig det sted, hvor Bech har placeret sit staffeli – men som ved nærmere bekendtskab altid indeholder elementer, der forskyder oplevelsen i en næsten surrealistisk retning. Med andre ord er det virkeligheden med et twist, vi møder i Bechs værker, uddybede Kirsten Tange Maagaard.
Afslutningsvis i det berigende oplæg lød der en opfordring til at snøre vandrestøvlerne og begive sig ud i naturen og det vel at mærke gerne i Poul Anker Bechs fodspor. Man kan for eksempel tage en tur til Råbjerg Mile i nord eller Rubjerg Knude i vest – alle konkrete lokaliteter, som har inspireret Bech til landskabsmalerier. Eller man kan, som i disse to billeder, bare køre en tur ud på landevejen – på jagt efter transformatortårne og det tabte land.
Læs hele oplægget her: Oplæg om ISPK til Naturmødet
Se oplægget her: VKM