Børne-, Fritids- og Undervisningsudvalget drøftede den 22. maj og den 4. december 2023 ungeinddragelse. Som følge heraf bad udvalget forvaltningen om at indtænke ungeinddragelse i form af ungemøder på konkrete sager i processer, der igangsættes på baggrund af budgetforliget 2024.
Forvaltningen har i forlængelse heraf arbejdet med ungeinddragelse i en række af indsatser og processer, der er igangsat eller fortsat i 2024. For nærmere herom henvises til bilag 1.
På baggrund af dette arbejde har forvaltningen gjort sig en række overordnede erfaringer:
- At uforpligtende inddragelse i vante omgivelser ofte er succesfuld
Det er forvaltningens erfaring, at ungeinddragelse er succesfuld, når den finder sted på en uforpligtende måde og i omgivelser, der er vante for de unge. For eksempel i form af et enkeltstående, åbent møde eller en åben og uformel dialog med de unge i deres vante miljø. Omvendt viser erfaring, at en mere omfattende proces, såsom en temadrøftelse, har ført til en manglende deltagelse blandt de unge.
- At de unge vil deltage i ungeråd, hvis de oplever at blive taget seriøst
Det er forvaltningens erfaring, at de unge har udtrykt interesse i at deltage i ungeråd, hvis de oplever, at rådet har værdi. Det vil sige, at de unge i rådet føler sig taget seriøst af de voksne og inddraget i samtaler.
- At ungeinddragelse bidrager til kvalitet og kvalificering af opgaveløsning
Det er forvaltningens erfaring, at ungeinddragelse styrker opgaveløsningen, blandt andet gennem input fra målgruppen, hvilket forbedrer kvaliteten af det endelige resultat. Mere bredt set har ungeinddragelse ført til kvalificering af fremtidigt arbejde og indsatser ved at give indsigt i de unges egne holdninger, perspektiver og personlige oplevelser.
På baggrund af disse erfaringer, vurderer forvaltningen, at ungeinddragelse bidrager til en bedre opgaveløsning og mere kvalificerede beslutninger. Samtidigt vurderes det, at ungeinddragelse har større chance for succes, hvis den sker i en parallel proces målrettet de unge og på deres muligheder for deltagelse. For at arbejde med en mere systematisk og værdiskabende ungeinddragelse vil der være behov for en mere målrettet tilgang og et andet kompetencesæt, ligesom det må forventes, at der skal anvendes et større administrativt ressourcetræk i forbindelse med planlægning og udførelse af ungeinddragelse.
Ungeinddragelse vil også være relevant på andre områder end Børne-, Fritids- og Undervisningsområdet f.eks. klimaområdet.
Børne-, Fritids- og Undervisningsudvalget bedes på baggrund af ovenstående beslutte, hvorvidt forvaltningen skal arbejde videre med udvikling af et reelt koncept for ungeinddragelse.
Indstilling
Børne- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller, at Børne-, Fritids- og Undervisningsudvalget beslutter, om forvaltningen skal udvikle et koncept for ungeinddragelse, som skal forelægges udvalget inden sommer 2025.


