Egentlig kører der slet ikke IC3 tog med passagerer i Vendsyssel, hvilket fik en borger til mandag at undre sig, da vedkommende iagttog og fotograferede et ved stationen i Hjørring.
Ikke desto mindre får vi faktisk her nordenfjords jævnligt besøg af IC3 tog fra DSB. Det hænger sammen med det nye signalsystem, forklarer Martin Sort Mikkelsen, som er administrerende direktør hos Nordjyske Jernbaner på Skydebanevej i Hjørring. Ifølge direktøren er strækningen fra Frederikshavn til mellem Sulsted den første i Danmark, der blev udstyret med det nye signalsystem, som på sporet hedder ERTMS og i toget ECTS.
– Det betyder, at alle vores togsæt er udstyret med det nye signalsystem, og at vores lokomotivførere tilsvarende er uddannet til at bruge det. Man er nu i fuld gang med udrulningen af det nye signalsystem i resten af landet. I den sammenhæng har DSB behov for at uddanne deres lokomotivførere i at bruge dette system, forklarer Martin Sort Mikkelsen.
– Denne uddannelse skal foregå i et tog udstyret med ECTS, og det er de IC3 tog, vi ser her i Vendsyssel. Det skal foregå på en strækning, der er udstyret med ERTMS. Når DSB kører IC3 tog i Vendsyssel, er det kort fortalt ikke med passagerer. Det er uddannelseskørsel, hvor deres egne lokomotivførere bliver uddannet, tilføjer direktøren hos Nordjyske Jernbaner.
Martin Sort Mikkelsen runder af med at fortælle, at Nordjyske Jernbaner har mange erfarne folk også med en fortid hos DSB. Der er det skægt at se, hvordan de indendørs på Skydebanevej og uden at kigge ud af vinduet kan høre, når det er et IC3 tog, der kørte forbi i Hjørring.
den holder da der tit