Af Bjarne Laustsen
MF for Socialdemokratiet
Man ser det for sig Karsten Lauritzen sidder allerede oppe i førerhuset på gravemaskinen, mens Peben Bang Henriksen står på modsatte side og dirigere så Venstres kurs ikke løber af sporet og holder fugle og frøer på afstand.
Man kan godt få det indtryk at de to Venstre folk er de eneste der vil have en ny Limfjordsfjords forbindelse, det er ingenlunde tilfældet jeg er helt sikker på at vi syv Socialdemokratiske MFère er rigtig glade for den seneste opdatering, som er rigtig godt beskrevet i flere Nordjyske Medier med både konklusioner og grafik og nu er klar til at finde et flertal der er enige med os. Denne gang skal der findes et robust flertal der både nu og efter et valg har et flertal bag sig, vi så jo sidst at Dansk Folkepartis pris for at gå med i et smalt forlig med jer var en omfartsvej ved Mariager, det skal vi ikke gentage.
I har jo heller ikke opbakning i egne rækker til kun at tage stilling til vores ønsker i Nordjylland, for at få flertal kommer vi Nordjyder også til at støtte andre infrastruktur projekter andre steder i landet, man kan kalde det noget for noget, så derfor er der ingen grund til at i forsøger at så tvivl om vores støtte.
Skal man være galgenhumoristisk er det med at få lavet en aftale med jer, mens I har styrke til det og så håbe på, at flertallet består efter et valg.
Sagen er nemlig den at vi der ønsker en ny forbindelse skal holde os til den aftale vi lavede om linjeføringen i 2014, det er nemlig ikke sådant at vi Nordjyder kan vælge mellem et ekstra rør eller en Vestlig forbindelse, det er det sidste eller ingen ting. Derfor håber jeg at de Radikale med Marianne Jelved som Nordjysk folkevalgt MF’er holder fast i det tilsagn hun har givet.
Hverken Danmark eller Jylland stopper ved Limfjorden, hvis ikke vi søger for en ordentlig infrastruktur vil det gå ud over både bosætning og erhvervslivet kort sagt vil vi miste arbejdspladser og skattekroner, hvis tiden skal bruges på at holde i kø ved Limfjordstunnellen. Der vil netop blive bedre plads på den eksisterende forbindelse, ligesom Limfjordsbroen vil blive aflastet.
Selvfølgelig er da nogen der vil blive berørt, de mest belastede huse og ejendomme vil blive eksproprieret og så drejer det sig om at vi fra start søger for en god og effektiv støjbekæmpelse så generne bliver minimeret så meget som muligt.
Og så er der det med pengene, staten har ikke i de seneste investeret så meget i Nordjylland som i andre regioner læs (Hovedstadsområdet) så derfor skal der selvfølgelig et udbud til, hvor vi skal stille krav om en ordentlig kvalitet, men også sikre at arbejdet bliver udført uden social dumping samt at de virksomheder der byder ind også skal tage et uddannelsesansvar med lærlinge osv. Tunnelelementerne kan vi få lavet på samme fabrik der laver Femern forbindelsen, grundstoffet har vi.
Hvis vi gør det rigtig vil de fleste at pengene gå direkte tilbage til staten i form af skatter og moms, flere Nordjyder vil komme i jobs og dermed vil vi spare på dagpengene, vi har tid til omskoling og uddannelse AMU er klar. Personligt er jeg glad for den nye variant som forbedre projektet, og så håber jeg de 2 gode Venstre folk ikke snakker mere om brugerbetaling, det er fint at Aalborg Alliancen byder sig til med 600 mio.kr hvilket også er en forudsætning for den kommunale med finansiering.
Som Tordenskiold ville have sagt hva` dælen nøler i efter, jeg glæder mig allerede til at vi inden sommerferien forhåbentlig kan have en aftale, til glæde og gavn for hele Nordjylland og alle dem der kommer og besøger os, husk på vi brohoved til både Norge og Sverige, så derfor et det et statsligt ansvar at få en ny forbindelse.