Af Bjarne Laustsen MF (S)
Blomstermarken 20
Støvring
Min gode ven og skolekammerat John, kunne i efteråret fejre 70 års fødselsdag.
Han er jo af en særlig god årgang; nemlig 1953. Samtidig fejrede han 10-års jubilæum ved sin arbejdsgiver Wolturnus, som producerer kørestole m.m. John er en af dem, som har gjort en ekstraordinær indsats, og er blevet på arbejdsmarkedet i en tid, hvor mange virksomheder har manglet dygtige medarbejdere. Selvom han kunne have trukket sig tilbage for længst.
I samme stil har John også tidligere selv fundet arbejde i Sverige, i en periode på tre år, hvor der ikke var arbejde at få i Danmark. Så John er virkelig en af dem, der har ydet en ekstraordinær indsats for ikke at ligge resten af samfundet til last.
Det kniber til gengæld med at påskønne den her indsats fra samfundets side. Havde John været født nogle måneder senere i 1954, havde han kunne modtage den skattefri seniorpræmie på ca. 75.000 kroner. En mærkelig grænse at sætte, for Johns ekstra år på arbejdsmarkedet er jo lige så gode, som de, der er nogle måneder yngre.
Det andet uretfærdige forhold, er, at i de år han arbejdede og betalte skat til Sverige, optjente han selvfølgelig også pension. Men den pension, han får udbetalt fra Sverige, bliver beskattet meget hårdere end hans svenske kolleger. Den beskedne svenske pension John får er på 1200 svenske kroner. Det svarer til cirka 750 danske. Det problematiske er, at i Sverige er der en bagatelgrænse for skat på pension – men det er der ikke i Danmark.
Det betyder, at den pension han får udbetalt pba. hans arbejde og betalte skat i Sverige, vil den danske stat have en bid af. Selvom staten ingen udgifter havde til John, da han optjente pensionen. Hvordan kan det så være, at det hænger sådan sammen? Ja, man skal holde tungen lige i munden for at forstå det.
I 2008 gennemførte den Venstreledede regering en ændring af ’den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst’. Man ændrede her sætningen ’kan kun beskattes i optjeningslandet’ til ’kan beskattes i optjeningslandet’, så pensioner nu både kunne beskattes i optjeningslandet, og i udbetalingslandet. Altså det, der nu gør, at John har fået en betydelig skattestigning sammenlignet med niveauet før 2008. Det gjorde man, selvom det skete under Venstres højt profilerede skattestop.
Årsagen til, at man kunne gennemføre ændringen under skattestoppet, er, at skattestigningen blev camoufleret. I tallene, udleveret til Folketinget i 2008, kan man læse, at skatteministeriet vurderede, at provenuet ville være 0 kr. hvert år, så langt øjet rakte.
Men det passede ikke, for det er blevet til mange penge sidenhen. Cirka 60 mio. kr. om året. Det er ikke noget, der fylder en masse i statsbudgettet, men det gør det jo hos de 2.500 personer, som har rejst ud og tjent en løn, i stedet for at blive hjemme i Danmark og modtage dagpenge. Fik jeg nævnt, at de her berørte pensionister heller ikke modtager ældrechecken, inflationshjælp eller de 1000 kr. som alle andre på overførselsindkomster fik under Corona?
Jeg har altid stået vagt om, at man kun skal betale skat i optjeningslandet. Nu er vi ovenikøbet i den situation, at der er så stort overskud på statsbudgetterne, at der er plads til at give skattelettelser. Så håber jeg, at mine nye venner i Venstre vil være med til at rette op på den fejl, der dengang blev begået, og sikre retfærdige regler for de folk, der har arbejdet på boreplatform i Norge, eller en Norsk ejet færge imellem Hirtshals og Larvik!
Vi skal huske på, at det er en gruppe, der, lige som John, har gjort en ekstra indsats for ikke at ligge Danmark til last, for senere at vende hjem og bruge pengene i Danmark. Derfor synes jeg ikke, det er rimeligt at de skal rammes af den her ekstra beskatning, i en situation, hvor der er plads til skattelettelser.
Og lad mig her definere, hvad jeg forstår med skattelettelser. En skattelettelse, som gives i form af en hævelse af beskæftigelsesfradraget, er en lettelse, der tilkommer alle der går på arbejde. Letter man topskatten for nogle få, som ikke nødvendigvis har brug for mere, ja så er det en regulær skattenedsættelse, som jeg har svært ved at forstå.
Jeg vil have yderst svært ved at stemme ja til skattelettelser for 11.000 kroner om året – både til mig selv og til alle de andre, der får hævet topskattegrænsen. Det har vi ikke brug for. Så var det langt bedre at bruge pengene på at hjælpe andre grupper som pensionisterne, der kun har grundbeløbet og ATP og de folk som John, der har rejst ud og tjent en pension hjem til Danmark. Jeghar altid stået vagt om, at man kun skal betale skat i optjeningslandet. Nu er vi ovenikøbet i den situation, at der er så stort overskud på statsbudgetterne, at der er plads til at give skattelettelser.
Så håber jeg, at mine nye venner i Venstre vil være med til at rette op på den fejl, der dengang blev begået, og sikre retfærdige regler for de folk, der har arbejdet på boreplatform i Norge, eller en svensk færge imellem Frederikshavn og Gøteborg!
Måske alle disse mennesker rejste ud af landet for at tjene nogle lønninger som ikke blev så hårdt beskattet som i DK.Skal de så ikke også ha en redukseret folkepension iforhold til de manglende skatter som staten gik glip af i disse år?
Morten Jensen, hvilke skatter gik staten glip af, for de som, ved udrejse, undgik dagpenge eller andre overførselsindkomster, som de ellers pga. ledighed ville være berettiget til !!
Det får vi skam også. Undertegnede har arbejdet og været socialt sikret i Norge i 30 år, derfor bliver jeg brøk-pensionist og kommer til at få under halvdelen af dansk folkepension. Det er fuldt retfærdigt. Derfor synes jeg også den pension vi har optjent i udlandet, bør blive beskattet på samme måde som den løn som pensionen er et resultat af.
En anden ting: alle der har været socialt sikret og dermed arbejdsløshedsforsikret, i et af vores nordiske nabolande, kan ikke få efterløn, da det forudsætter ubrudt medlemskab af dansk a-kasse. På det punkt sparer statskassen en slat på grænsependlerne, der drømmer om “en værdig tilbagetrækning”.
Den løn grænsependlerne har betalt skat af i udlandet, er overført til Danmark til gavn for valutabalancen.