Regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet har netop indgået en aftale om genstart af dansk eksport, som skal hjælpe danske eksportvirksomheder i forbindelse med coronakrisen.
Overordnet rummer aftalen fire hovedelementer:
- Adgangen til erhvervsrejser lettes gennem fem initiativer, der bl.a. omfatter styrket kommunikation om rejserestriktioner og løsning af mobilitetsbarrierer gennem et erhvervsrejsehold.
- Den internationale markedsføring øges, og eksportfremmeindsatsen styrkes gennem ti initiativer.
- E-handlen, digital omstilling og nye serviceløsninger styrkes gennem fire initiativer.
- Grøn genstart, investeringer og risikovillig kapital understøttes gennem otte initiativer.
Erhvervsminister Simon Kollerup og udenrigsminister Jeppe Kofod har stået i spidsen for forhandlingerne, hvor man politisk har fulgt op på den meget brede politiske aftale fra juni, som øremærkede knap 500 mio. kr. til en samlet eksportpakke i 2020. Efterfølgende blev otte genstartsteams bedt om at give input til, hvad de forskellige grene af eksportbranchen har brug for, og de ønsker, som Det Blå Danmark kom med, er tydeligt afspejlet i aftalen.
Blandt de vigtigste elementer for den maritime industri er:
Fri bevægelighed, med fokus på:
- Styrket kommunikation om rejsevejledninger.
- Udvikling af regionale rejsevejledninger i EU med bedre deling af smitte- og testdata og øget koordinering af COVID19-relaterede rejserestriktioner for at forbedre grundlaget for beslutning om regionaliserede rejsevejledninger.
- International udbredelse af COVID-19 rejsepas.
- Smidiggøre erhvervsrejser ud af Danmark bl.a. nem og gennemsigtig adgang til test.
Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime, siger:
– Den frie bevægelighed er helt, helt afgørende for den maritime industri som eksportbranche. Det er tydeligt i aftalen, at man fra politisk side både på EU-niveau og globalt vil gøre sit bedste for at skubbe på, så vores erhvervsdrivende får bedre adgang til at passe deres arbejde rundt i verden. Det er meget positivt, og jeg håber, at det vil gøre bevægeligheden væsentligt mere smidig. Også i for eksempel nogle af de asiatiske lande, som er vigtige eksportmarkeder, men som på mange måder har været lukket land, siden COVID-19 gjorde sit indtog.
– Vi ser dog også gerne, at virksomheder kan få dækket de ekstraordinære omkostninger, som de oplever, når deres medarbejdere sidder i karantæne rundt omkring i verden. Det er ikke indeholdt i denne aftale, men problemet er både alvorligt og akut, og vi håber derfor, at det får en plads i de videre politiske drøftelser.
Grøn genstart, investeringer og mere risikovillig kapital, med fokus på:
- Mere risikovillig eksportkredit hos EKF, der afsættes 125 mio. kr. til et kapitalindskud.
- Pulje til grøn omstilling med fokus på maritime test- og demonstrationsprojekter, hvor der afsættes 30 mio. kr. i 2020.
- Grøn projekt- og markedsmodningsfacilitet hos EKF.
- Grøn matchfinansieringsordning i Vækstfonden. Ordningen skal matche privat finansiering af innovative grønne virksomheder med risikovillig, offentlig finansiering.
- Små Vækstkautioner til SMV’er.
Ifm. mere risikovillig eksportkredit, siger Jenny Braat:
– Jeg er utrolig glad for at kunne se den røde tråd fra de ønsker og behov, den maritime industri har givet udtryk for, til den endelige politiske aftale. Vi har fra industriens side efterspurgt konkurrencedygtige finansieringsmuligheder i årevis, så kunder kan låne lige så attraktivt i Danmark som i udlandet. Det er et budskab, som Danske Maritime igen og igen har haft med på Christiansborg, og i forbindelse med coronakrisen er behovet kun blevet endnu mere udtalt. Nu er det endelig realiseret, og selv om vi selvfølgelig lige skal se det rullet ud i praksis, så bør det komme den maritime industri til gode og danne grobund for vigtige investeringer og omsætning. Vi vil lægge op til en tæt dialog med myndighederne om dette punkt, så midlerne skaber mest mulig vækst på den maritime industris eksportmarkeder.
Ifm. pulje til grøn omstilling med fokus på maritime test- og demonstrationsprojekter, siger Jenny Braat:
– Der er et rigtig stort potentiale i grøn omstilling af skibsfarten, og derfor glæder det mig, at dette har fået sin egen særskilte pulje. For branchen er det vigtigt, at midlerne bliver omsat til rigtige virksomhedsprojekter og understøtter såvel udvikling som implementering af ny og grøn teknologi. Der sejler rigtig mange skibe i danske farvande, som kan blive langt mere klima- og miljøvenlige, og jeg håber, at puljen vil være med til at øge implementeringen af grønne teknologier. Det vil skabe gode referencerammer og dermed bane vejen også for eksport. Samtidig håber jeg, at denne pulje vil blive springbræt til en fast pulje med samme formål ifm. klimapartnerskabet.
Den samlede aftale kan læses her: https://em.dk/nyhedsarkiv/2020/oktober/ny-aftale-skal-genstarte-dansk-eksport-efter-corona/