Der er flere spændende emner på dagesodenen til onsdagens byrådsmøde i Hjørring Kommune. Borgmester Søren Smalbro fortæller her lidt om udvalgte emner: Om en rundkørsel, der er længe ventet, om en omfartsvej, der ikke bliver til noget, om Hjørring Vandselskabs opkøb af jord, om en ny erhvervspolitik og flere andre ting Denne gang er det Henrik Ledet, der stiller spørgsmålene til Søren Smalbro.
Kilde: Hjørring Antenneselskab.
Det er jo ganske tydeligt, at borgmesteren har en fortid som formand for Teknik- og Miljøudvalget – han har betydelig indsigt i dette område, men ….
Det er selvfølgelig en legitim politisk beslutning, at opgive investering i en sydlig omfartsvej om Hjørring med den begrundelse, at den kun vil aflaste trafikken igennem Halvorsminde/Bagterp marginalt – og i det mindste ikke står mål med investeringen på 150 mio.kr.
Men når det postuleres, at det kan man sagtens, fordi der er etableret cykelstier i området Halvorsminde/Bagterp og snart kommer en ny bro over jernbanen, så er det ikke korrekt. Der er etableret en kombineret gang- og cykelsti på en kort strækning. Og der kommer forhåbentlig en ny bro næste år. Det er godt – men bare ikke nok.
Jeg er enig med borgmesteren i, at der skal være en sammenhæng. Opgives omfartsvejen, så skal de alternative trafikforbindelser være trafiksikkerhedsmæssigt i orden. Det indebærer etablering af fortov og cykelsti langs Bagterpvej og Halvorsmindevej i deres fulde længde.
Kommunens Cykelstiplan peger i øvrigt også på, at der er behov for samme. Og på borgermødet i september, var der også politisk forståelse af, at der skulle gøres noget i Halvorsminde/Bagterp.
Uden at forklejne udfordringerne øst for byen og omkring Frederikshavnsvej, så bruges der også væsentlige dele af anlægsmidlerne i dette område – forlængelse/omlægning af Tørholmsvej, rundkørsel ved Vellinghøjvej og trafiklys/rundkørsler på Frederikshavnsvej.
Inden borgmesterens tanker om yderligere forlængelse af Tørholmsvej til rundkørslen ved Ford og Frederikshavnsvej, så bør der fokuseres på en helt nødvendig, sammenhængende udbygning af infrastrukturen i Halvorsminde/Bagterp. Indtil nu har det været midlertidige løsninger og lappeløsninger.