Anlægsprojektet med udskiftning af bro over jernbanen på Halvorsmindevej har været i gang i en måneds tid nu, og der har været fuld gang i projektet for at blive klar til at togene skulle køre igen fra d. 7. oktober.
Projektet startede med fjernelse af den gamle brokonstruktion, som blev kranet væk i to store stykker. Herefter har vi været i gang med at grave ud, og forberede til montering af den nye brokonstruktion.

Den nye bro er lavet i 46 betonelementer, hvoraf de tungeste elementer vejer over 33 ton pr. stk. Det har krævet noget stort grej, og i torsdags havde vi besøg af en 750 ton mobilkran til at hejse de sidste elementer på plads.
På trods af elementernes størrelse, håndterer håndværkerne dem som Legoklodser, og selve elementrejsningen er udført på kun 3 arbejdsdage. Inden de nye elementer skal dækkes helt til i asfalt, skal der udføres en fugtisolering af brokonstruktionens overside.
Herudover skal der det næste stykke tid bruges tid på udbygning af vejdæmninger, således vi kan overføre både nye kørebaner samt cykel/gangstier.
Projektet går i øvrigt planmæssigt, og vi glæder os til at kan åbne en trafiksikker krydsning af jernbanen.
Foto: Hjørring Kommune.



Der har ofte været talt om en hel eller delvis opgradering af banen Hjørring-Aalborg til dobbeltspor. Derfor er flere broer, bl.a. Høvejen, Agtrupvej og Ulvegravene er bygget med plads til 2 jernbanespor under. Desværre er man holdt op med at tænke så fremsynet. Værste benspænd for jernbanen Aalborg-Hjørrings udbygning til dobbeltspor er dog de to enkeltsporede broer med tilhørende lange ramper, der fører banen over E39.