Med køllægningen på det spanske værft Freire Shipyard er byggeriet af Danmarks kommende topmoderne forskningsskib, Dana V, nu officielt sat i gang.
Skibet skal ifølge FiskerForum fremover være rygraden i DTU Aquas marine forskning og bliver en central platform for studier af havmiljø, fiskebestande og klima i både Nordatlanten og Arktis.
Dana V bliver 70 meter langt, 16 meter bredt og får plads til 38 personer om bord. Leveringen er planlagt til efteråret 2027, hvor skibet afløser Dana IV og sætter nye standarder for dansk og international havforskning.
Teknologisk løft og grøn profil
Ifølge DTU-direktør Claus Nielsen markerer projektet et markant teknologisk fremskridt:
“Med Dana V får Danmark et forskningsfartøj på det mest avancerede tekniske niveau, der kan sejle næsten lydløst i både oceaner og arktiske farvande. Det bliver en afgørende platform for en bred vifte af forskningsopgaver i Rigsfællesskabet.”

Skibet er polar-klassificeret og designet til at operere under krævende forhold. Bæredygtighed er tænkt ind i hele konstruktionen: Dana V kan sejle på både biodiesel og elektriske batterier og skifte fremdrift alt efter opgavens karakter – især ved undersøgelser, hvor lydsvag sejlads er afgørende.
Professor Fritz Köster fra DTU fremhæver skibets betydning for fremtidens forskning:
“Dana V gør det muligt at gennemføre tværfaglige studier med avanceret hydroakustik og reduceret støjniveau. Det åbner for helt nye muligheder inden for havbiologi og økosystemforskning.”
Avanceret udstyr til præcis dataindsamling
Dana V bliver udstyret med moderne sonarer, trawlkontrolsystemer, lydhastighedsmålere og andet højteknologisk udstyr, der skal sikre præcis dataindsamling. Skibet skal blandt andet anvendes til studier af fiskebestande, biodiversitet, havstrømme, klimaforandringer og geologiske forhold på havbunden.
Bag projektet står et konsortium bestående af Knud E. Hansen A/S, Odense Maritime Technology A/S og Naval Architects, der har haft miljøhensyn og funktionalitet som bærende elementer i designet. Freire Shipyard, som bygger Dana V, har mere end 125 års erfaring og er internationalt anerkendt for højteknologiske forsknings- og specialfartøjer.
Med Dana V styrker Danmark sin position som førende havforskningsnation og sikrer et moderne redskab til viden, overvågning og bæredygtig forvaltning af havets ressourcer – til gavn for både forskning, fiskeri og samfund.
Ved søsætningen i 1981 blev Dana IV, som har hjemhavn i Hirtshals, omtalt som “det mest avancerede skib af sin art i Europa”. Dana IV har da også været Danmarks største og eneste oceangående forskningsskib i over 40 år.
Snart sejles Dana IV ikke mindst med hensyn til teknologi agterud af Dana V.
Fakta om køllægning
En køllægning er en traditionel ceremoni i skibsbygning, der markerer starten på selve konstruktionen af et nyt skib.
Historisk set refererer det til det øjeblik, hvor skibets køl, som er den lange bjælke, der så at sige udgør skibets rygrad, bliver lagt i dokken. Kølen er den første og vigtigste del af skibets struktur, og derfor har køllægningen symbolsk betydning: den markerer overgangen fra planlægning til fysisk byggeri.
I moderne skibsbygning er køllægningen ofte en formel begivenhed med deltagelse af værft, rederi og samarbejdspartnere.
Den kan inkludere taler, underskrifter og nogle gange en lille ceremoni, hvor en mønt eller genstand placeres under kølen som lykkebringer.


