Af Christian Borrisholt Steen
Tidligere medlem af Det Etiske Råd
Foredragsholder
Næsten fire ud af ti børn i folkeskolen bekymrer sig så meget om klima og klimaforandringer, at det går ud over deres trivsel i hverdagen.
Det viser en helt ny undersøgelse, som analyseinstituttet Kantar Gallup har foretaget for Unicef Danmark og Danish Institute for Human Rights blandt godt 1.000 skoleelever i 6. til 10. klasse på 22 folkeskoler rundt omkring i Danmark.
Det overrasker mig desværre ikke, at klima og klimaforandringer fylder så meget i de mindstes tanker, at det går ud over deres hverdag. For de kære små bliver jo bombarderet med nyheder om klimaforandringer, krig og katastrofer konstant.
Jeg er overbevist om, at det er i den bedste mening, at børn helt ned grundskolen, skal høre om verdensmål, krig, sult og klimakriser. Men når næsten fire ud af ti børn i folkeskolen bekymrer sig så meget om klima og klimaforandringer, at det går ud over deres trivsel i hverdagen, er der grund til bekymring. Efter min bedste overbevisning bør børn i grundskolen i højere grad være optaget af at lære dansk og matematik og af at være gode kammerater, end af store og abstrakte problemer rundt omkring i verden.
Vores tidligere undervisningsminister Merete Riisager har ret præcist sat ord på min bekymring i bogen ”Selvbyggerbørn”, hvor hun blandt andet skriver; ”Vi fratager børn pligter i det nære og giver dem et abstrakt og lammende ansvar for hele verden”.
Jeg synes, det kan give rigtig god mening at elever i folkeskolens ældste klasser og videre i uddannelsessystemet forholder sig til klimaproblematikker, verdensmål med videre og at virksomheder og organisationer tænker verdensmålene ind i deres arbejde i det omfang, det giver mening. Men konstant at minde mindreårige om store, globale problemer, som de alligevel ikke har nogen som helst mulighed for at løse, tror jeg er mere til skade end gavn for de små størrelser.
Det risikerer bare at gå udover deres nattesøvn. Og nattesøvnen er vigtig, for at børnene kan være friske i hovedet og lære noget og på sigt vokse op og måske være med til at udtænke nye teknologier, der kan være med til at revolutionere den grønne omstilling, reducere udledningen af Co2 og så videre.
Lad os ikke parkere ansvaret for alverdens klimakriser og katastrofer i hverken klasseværelset eller børneværelset.
Christian Borrisholt Steen er født og opvokset i Hirtshals og tidligere medlem af Det Etiske Råd. Debattør, foredragsholder og seniorkonsulent.