Kritikerne kalder afgiften håbløs og frygter, at den vil koste arbejdspladser og skade fiskeriet i Danmark.
Fiskerierhvervet har længe advaret mod afgiften, som skal fremme en grøn omstilling. Problemet er bare, at der ikke findes grønnere alternativer til brændstof til fiskeskibene endnu. Derfor vil både danske og udenlandske fiskere blive tvunget til at betale afgiften, uden at de har nogen realistisk mulighed for at omstille sig.
Vi har brug for en løsning nu
Fiskeriordfører Per Larsen fra Konservative (C) mener, at der skal findes en konkret løsning, før afgiften træder i kraft.
»Der er ingen tvivl om, at det her er meget kritisk. Mit ønske er, at vi udskyder ikrafttrædelsen. Hvis det ikke er muligt, bør fiskerne kompenseres krone til krone for afgiften,« siger den konservative fiskeriordfører Per Larsen til Fiskeritidende.
Store konsekvenser for fiskeriet
CO2-afgiften vil hæve dieselprisen med 2,25 kr. pr. liter. Da brændstof allerede er en stor udgift for fiskerne, kan det derfor få alvorlige konsekvenser:
- Danske skibe vil blive solgt til udlandet.
- Udenlandske fisk vil ikke længere blive landet i danske havne.
- Fiskeriaktiviteten i Danmark vil falde drastisk.
Det samme kommer fra Kristian Bøgsted (DD), fiskeriordfører for Danmarksdemokraterne, der også frygter for især arbejdspladserne i de nord- og vestjyske fiskerihavne. »Det kommer til at koste så forfærdeligt mange arbejdspladser. Det er ikke rimeligt at indføre en afgift, der ødelægger erhvervet og efterlader familier uden arbejde,« siger han til TV Midtvest.
En urimelig afgift uden alternativer
Mens afgiften blev vedtaget som en del af den grønne skattereform i 2022, viser virkeligheden nu, hvor problematisk den er. Fiskerne står uden reelle muligheder for at bruge grønnere brændstof, og afgiften risikerer derfor at ramme et i forvejen presset erhverv hårdt.
Kritikerne opfordrer til enten at udskyde afgiften eller sikre en fuldstændig kompensation, så fiskeriet kan overleve, indtil bæredygtige løsninger er tilgængelige.
Det er et kæmpe selvmål for regeringen og de partier, der har vedtaget CO₂-afgiften som en del af den grønne skattereform i 2022. Kritikere, herunder Konservative og Danmarksdemokraterne, peger på, at afgiften skader fiskeriet, fordi der ikke findes grønnere alternativer til brændstof endnu. Dermed bliver fiskerne tvunget til at betale en afgift uden mulighed for at omstille sig, hvilket rammer både arbejdspladser og økonomien i fiskerierhvervet.
Afgiften rammer også lokalsamfundene i særligt Nord- og Vestjylland, hvor mange arbejdspladser er afhængige af fiskeriet. Kritikken gør det klart, at den nuværende tilgang er urimelig og urealistisk, og det bliver et »selvmål«, fordi konsekvenserne risikerer at være værre end de miljømæssige gevinster, som afgiften sigter mod at opnå.
Kilde: FiskerForum.