Den nye nationale turisme-strategi, som erhvervsminister Simon Kollerup netop har præsenteret (fredag den 24. juni klokken 9) rammer på mange måder plet.
Det mener Sol og Strands lokale regionschef i Nordjylland, Jonas Balle Pedersen.
-Jeg må sige, at den nye turisme-strategi flugter ret godt med, hvad vi forestiller os, hvis vi skal nå en vækst på tre procent om året i dansk turisme. Vi har potentialet til det. Det har de seneste år bekræftet os i. Men det forudsætter også, at regering og Folketing leverer på en markant markedsføring af Danmark i udlandet, siger han.
DANMARK SKAL MARKEDSFØRES SKARPERE
Jonas Balle Pedersen mener, vi skal lægge os i selen for at blive set som det attraktive land i de kommende år -og det er skønt at turisme-strategien deler branchens store tro på vækst.
-Vi ville selvfølgelig gerne at træerne vokser ind i himlen og vi med et trylleslag kunne hive turister fra vores nordiske og tyske naboer – de er på vej og det er positivt, men det kræver en særlig opmærksomhed i de kommende år, fra alle partner at markedsføre Danmark endnu skarpere. Den opmærksomhed kan vi finde i planen, hvilket vi glæder os over.
-I vores dialog med gæsterne kan vi godt mærke at vi igen konkurrere med hele verden, når der skal vælges rejsemål. Når vi finder ind til kernen i dansk turisme, kan vi noget ret enestående, hvilket vi skal tage endnu mere vare på og være stolte af, siger Sol og Strand-chef Jonas Balle Pedersen.
2021 BEDSTE ÅR NOGENSINDE – MEN POTENTIALE TIL MERE
-2021 blev det bedste år nogensinde for feriehusbranchen. Corona’en banede i virkeligheden vejen for, at danskerne virkelig fik øjnene op for kvaliteterne ved at holde ferie i et sommerhus langs vores egne kyster. Og de udenlandske feriegæster vidste det godt i forvejen – og de bliver ved med at komme.
-Både tyskerne, der står for 70 procent af de udenlandske overnatninger i Danmark, men også nordmændene og hollænderne er godt på vej tilbage. Og det helt nye er, at turisterne ikke bare kommer i sommerens højsæson, men også kommer forår, efterår og vinter.
-Derfor tyder alt på, at 2022 også bliver en fantastisk god sæson – sSelv om vi i ugerne op til højsæsonen også kan mærke, at danskerne igen også har fået kig på udlandet. Jeg kan se, at vi kan tiltrække endnu flere – hvis regering og Folketing ellers leverer på de forudsætninger, der skal til, så vi får endnu flere sommerhuse og ferieboliger at udbyde til de turister, der har øje på Danmark som feriedestination. Vi skal have en markant markedsføring af Danmark i udlandet, og vi skal have endnu flere sommerhuse i spil, siger Sol og Strand-chefen.
SOMMERHUS-EJERE TÆNKER GRØNT –TURISTER I SOMMERHUSE BÅDE FORÅR, EFTERÅR OG VINTER
Jonas Balle Pedersen mener, det er helt rigtigt set, at den nye nationale turisme-strategi satser på at fremme bæredygtighed.
-Jeg tror, det flugter med den tendens, vi kan se hos både danske og internationale turister. Før man bestemmer sig for, hvor man vil hen, så går man efter et sted, hvor man ved, at der er styr på tingene, der er rent, der er sikkert og man passer generelt på naturens ressourcer. Og det grønne fylder mere. 40 procent af tyskerne er, hvad VisitDenmark kalder ”grønne idealister” – og tallet er stigende. Samme tendens ser vi også i Danmark og de andre lande i vores nærmarkeder.
Desuden flugter de grønne investeringer i sommerhuse og ferieboliger, som den nye turisme-strategi taler for, i forvejen fint med, hvad Sol og Strand allerede drøfter med ejerne af de 6.500 private sommerhuse langs Danmarks kyster, som Sol og Strand hvert år lejer ud.
– Når der også kommer flere feriegæster i sommerhusene i foråret, efteråret og vinteren, så skal der jo også investeres i energieffektive tiltag. Isolering, vinduer, varmepumper os så videre. Og når man er i gang med at investere, så kigger man altså også efter de energieffektive hvidevarer, det moderne toilet. Og alt det andet, som skal være i et moderne sommerhus.
GRØNNE INVESTERINGER NATURLIG DEL AF DAGLIG DIALOG MED SOMMERHUSEJERE
-Så alt det grønne er allerede i dag en del af den dialog, vi har med de sommerhusudlejere, vi lejer ud for. De investerer grønt. Og det både, når de renoverer og vedligeholder – eller hvis man bygger helt nyt. De grønne er en helt naturlig del af de investeringer, vi taler med sommerhusejerne om, når vi skal sikre, at de får den optimale indtjening på udlejning af deres sommerhus.