Den grønne omstilling af den tunge vejtransport er vigtig for at nå Danmarks mål om mindst 70 % reduktion i drivhusgasser frem mod 2030. Den nye regering vil fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark bl.a. ”ved at sætte yderligere handling bag fremme af nulemissions-lastbiler inklusive opsætning af ladestandere”.
Og skal lastbiler og varebiler køre på el – skal der også være opladning klar til dem. Og den udrulning er E.ON Drive Infrastructure Denmark i gang med nu i tæt samarbejde med lastbilsproducenterne, og er på vej med offentlige standere – først i Høje-Taastrup og derefter er aftalen om de næste på plads i Hirtshals. Centralt for hele manøvren er at skabe tryghed og gøre det let for vognmandsforretninger at skifte til el, og der kan E.ON trække på sin erfaring fra 13 europæiske lande.
Let adgang er essentielt
I første omgang sætter E.ON tre 400 kW-ladestandere op hvert sted, der kan lade seks el-lastbiler op samtidigt. Parkeringspladserne er nemlig designede, så ellastbilerne kan parkere på begge sider af standerne.
”Erhvervstransport på el halter efter den udvikling, vi har set de senere år for privatbiler. Som ladeoperatør vil vi gå forrest og lette adgangen til opladning – også for den tunge transport. Jo flere lademuligheder vi har strategisk placeret rundt om i landet, jo lettere bliver det at få lastbiler over på el. Vi vil investere i og skrue op for grøn omstilling af den tunge transport – både offentlige og privatejede ladestandere,” udtaler Anders Krag, Managing Director for ladenetværket E.ON Drive Infrastructure Denmark.
Grøn omstilling af vejtransporten gør en stor forskel
En fjerdedel af Europas samlede CO2-udledning kommer fra transporten, og ifølge Det Europæiske Miljøagentur kommer 71,7 % af den udledning fra vejtransporten. Tunge køretøjer og lette varevogne står for over en tredjedel.
”Høje Taastrup Transportcenter har dagligt over 5000 besøg af lastbiler. Med aftalen med E.ON bliver vi klar til el-lastbilerne, og vi ser en stor fordel i at være de første til at tilbyde offentlig tilgængelig opladning til el-lastbiler og -varebiler, siger Mikkel Merrild fra Høje Taastrup Transportcenter.
Opladningsmønster er anderledes end for privatbiler
Det er ikke kun på rastepladserne E.ON forbereder sig til el-lastbilerne. Tung transport stiller særlige krav, fordi opladningen skal passe ind i det køremønster og funktion, som lastbilen eller varebilen har. Derfor arbejder E.ON på aftaler og samarbejder med transportfirmaer, lastbilproducenter, fragtfirmaer, lagerhuse og andre steder, hvor man kunne tænke sig, at en bil kan lade op, mens den bliver læsset, eller chaufføren holder hviletid.
E.ON er i øvrigt også medejere af Grøn Gas med afdelinger i Hjørring og Vrå.