DanPilot har gennem en længere årrække reduceret prisen for transitlodsninger i tråd med den gældende lov om at fjerne krydssubsidieringen til regionallodsninger. Lovens intention for regionallodsninger er, at prisen skal afspejle omkostningerne ved serviceniveauet.
Efter de regionale lodsninger blev liberaliseret, er der sket nødvendige, løbende prisjusteringer, med undtagelse af 2020, hvor DanPilot valgte at holde alle priser i ro i en meget usikker periode for den maritime branche i Danmark. Dette har været i tråd med liberaliseringen af lodsmarkedet og har været nødvendigt for at følge samfundets økonomiske udvikling og for at justere priserne til et mere normaliseret niveau.
De sidste år har været præget af mange ekstraordinære hændelser, hvilket har skabt store udsving i markedet. Trods den dynamiske markedssituation er forsyningssikkerheden på lodsninger blevet opretholdt døgnet rundt i hele landet.
Priserne skal afspejle omkostningerne
For at afspejle den reelle omkostning ved serviceniveauet, og for at sikre markedskonforme priser i linje med liberaliseringen, er priserne på transitlodsninger derfor blevet reduceret med 3% per 1. januar 2023, mens priserne på ikke-lodspligtige regionallodsninger er øget med 15% ved årsskiftet. Selv med denne regulering, forventes det fortsat, at DanPilots gennemsnitspriser på regionallodsninger vil forblive blandt de laveste i Norden.
Ifølge liberaliseringen af lodsmarkedet skal der bl.a. sikres lavere priser på transitlodsninger ligesom priserne ved regionallodsninger skal hvile i sig selv og dermed justeres til de reelle omkostninger ved serviceniveauet. Det fremgår desuden fra lovarbejdet til liberaliseringen, at krydssubsidieringen, der begunstiger regionallodsninger på bekostning af transitlodsninger, skal afvikles. DanPilot forholder sig som selvstændig offentlig virksomhed loyalt overfor den gældende lov, der blev vedtaget ifm. liberaliseringen af lodsområdet, hvilket er afspejlet i prisreguleringen.
”Vores prioritet er at levere sikkerhed i verdensklasse og høj service til skarpe priser. På grund af forsyningspligten og vores tunge samfundsansvar har prissætningen af lodsydelserne et større hensyn end DanPilots forretningsmæssige økonomi. Det er vi meget bevidste om, hvorfor vi fortsætter vores fokuserede arbejde med at styrke driften og øge effektiviteten. Det er et særdeles vigtigt fokusområde for fortsat at kunne tilbyde markedskonforme og skarpe priser uden at gå på kompromis med sikkerheden ” siger adm. direktør Erik Merkes Nielsen, DanPilot.
I henhold til lodsloven har DanPilot forsyningspligt overalt i de danske farvande. Forsyningspligten er et samfundsansvar, som DanPilot tager meget alvorligt, hvilket blandt andet betyder, at lodsvirksomheden er nødt til at opretholde et landsdækkende beredskab. Et professionelt døgnberedskab er essentielt for at kunne drive et effektivt lodseri og levere sikkerhed i verdensklasse. Det gælder alle landets havne, stræder og fjorde.
Om DanPilot
DanPilot er en selvstændig offentlig virksomhed, der er ejet 100% af den danske stat. Lodseriet skaber sikkerhed til søs og i havne i hele Danmark, fordi DanPilot’s højt specialiserede lodser kender farvandene og forebygger uheld. DanPilot lodser skibe, der sejler transit mellem Skagen og Gedser/Allinge gennem Storebælt og Øresund og skibe, der skal ind og ud af danske havne. DanPilot har 17 lodsstationer i Danmark og yderligere fire bådpladser. I alt har DanPilot ca. 350 medarbejdere, heraf ca. 180 lodser og ca. 110 bådførere. DanPilot har hovedkvarter i Svendborg.