Lodsning er et af Danmark ældste erhverv. Lodshistorien går over 500 år tilbage, hvor stedkendte fiskere,
færgemænd og skippere kaldet ’kendtmænd’ allerede i 1500-tallet fungerede som lodser, da de kendte
de farlige farvande og kunne lodse kongens orlogsflåde og handelsskibe. I 1561 fastsatte søretten for
første gang ordet lods samt lodsens pligter og ansvar.
Siden dengang har faget udviklet sig til at være et teknologisk videnerhverv, men lodsens grundopgave er
stadig den samme: At gå om bord på et skib og rådgive skibets kaptajn om at få skibet sikkert gennem
komplicerede farvande, som lodsen har særligt kendskab til. Nu er det særlige erhverv med den lange
historie for første gang beskrevet i en bog med titlen ’Danmarks lodshistorie før og nu’.
”Projektet med at samle viden om 150 danske lodserier gennem tiden har været vanskeligt, men
spændende, da lodshistorien er en erhvervshistorie, ingen før har beskrevet. Danmarks
Lodsmuseumsforening har derfor påtaget sig at beskrive udviklingen fra kendtmænds lokale
farvandskendskab og simple sejlbåde til vore dages lodsning. DanPilots medvirken har betydet, at alle nu
kan få et sjældent indblik i en statsvirksomheds kompetente virke i et konkurrencepræget lodsmarked,”
siger bestyrelsesmedlem i Danmarks Lodsmuseumsforening Poul Himmelstrup, der er bogens
hovedforfatter.
Lodsmuseet har siden 2011 samlet og sikret lodseriets historie i den autentiske bygning i Dragør. Både
hus og lodstårn blev fredet i 1987 og er ligesom bogen en vigtig hjørnesten i dansk lodshistorie og maritim
kulturarv.
Et vigtigt erhverv – en vigtig historie
Siden 1500-tallet er skibene, som skal ledes sikkert gennem et farvand eller i en havn, blevet større, har
flere passagerer og sejler med større mængder og farligere gods. Lodsens arbejde er derfor et kritisk
erhverv for den kritiske infrastruktur, der skal sørge for, at der ikke sker grundstødninger og forlis, som
kan have store menneskelige, miljømæssige og økonomiske konsekvenser.
”Lodseriet har været med til at sørge for sikkerhed i danske farvande i mange århundreder og har været
og er stadig en vigtig del af Danmark som en førende søfartsnation. Derfor er det også vigtigt, at erhvervet
nu har fået sin historie beskrevet, så den huskes og lever videre. Vi i DanPilot er stolte af at være en del
af både historien og bogudgivelsen – og at vores medarbejdere har bidraget til kapitlerne i bogen. De har
gjort et stort og vigtigt stykke arbejde,” siger adm. direktør i DanPilot, Erik Merkes Nielsen.
Danmarks Lodsmuseumsforening har udgivet og vil løbende ajourføre bogen om Danmarks lodshistorie
online på www.danmarkslodshistorie.dk, så alle interesserede kan få et indblik i de 500 års lodshistorie.
Om bogen “Danmarks lodshistorie før og nu”
Bogen er udviklet af Danmarks Lodsmuseumsforening i samarbejde med DanPilot. Hele lodshistorien er
blevet publiceret online på www.danmarkslodshistorie.dk af Danmarks Lodsmuseumsforening. DanPilot
har udgivet bogen i et mindre oplag til eget brug, ligesom Danmarks Lodsforening råder over få
eksemplarer af bogen. Den trykte udgave af bogen er udgivet i to bind på henholdsvis 410 og 412 sider.
Rettelser eller kommentarer til bogens indhold henvises til info@danmarkslodshistorie.dk.