Har den danske detailhandel det skidt over en kam og lugter bykernerne af butiksdød? Sådan er det langt fra alle steder. Man kan i dagens Danmark sagtens leve godt af at være butiksejer i en lille eller mellemstor provinsby og slaget er langt fra tabt til nethandlen.
Det er essensen af en ny bog med titlen Vinderbutikker. Her har forfatteren Torsten Bo Jørgensen fundet 23 eksempler på butikker, der går imod strømmen. De både har startet og stadig driver fysiske butikker over hele landet – og selv i tynde landdistrikter – med succes. Men det er ikke kommet af sig selv.
– de 23 butiksejere fortæller detaljeret om, hvordan de år efter år skaber stærke økonomiske resultater. Bogen viser, at successen skabes med handlinger inden for fire centrale felter. Bogen rummer vindernes succesmodel opsamlet i klare bullits og deres vigtigste erfaringer og gode råd til nye butiksejere i deres branche. Den er skrevet som inspirations- og arbejdsredskab til nuværende og kommende butiksejere, fortæller Torsten Bo Jørgensen.
Fra Blokhus med 500 indbyggere til Aarhus med sine knap 300.0000 er alle bystørrelser repræsenteret, og butiksspændet er bredt: Bagere, brille-, smykke- og ur forhandlere, en blomsterbutik, en boghandel, cykelhandlere, dametøjs- og herretøjsbutikker, køkkengrej, livsstilshus, en møbelhandler, skohandlere, slagtere og en vinbutik.
Fire indsatsområder
Torsten Bo Jørgensens research til bogen har afsløret, at succesformlen for butikkerne faktisk kan koges ned ti fire punkter.
– man skal have et attraktivt værditilbud. Her spiller et stærkt og nogle gange unikt sortiment en stor rolle. Det kan få kunderne til at køre tværs over Danmark. Fx hos skobutikken Maritta Sko i Hvide Sande, som sælger mere end 20.000 par sko om året takket været et enormt sortiment, bl.a. i yderstørrelser (små, store og brede sko). De fem andre nøgler til et stærkt værditilbud er rådgivning, oplevelser, det personlige møde, det sociale fællesskab og prisen, fortæller Torsten Bo Jørgensen.
På markedsføringsfronten er der stor forskel på, hvad der virker for de enkelte butikker. Nogle bruger nogle op imod tre mio. kr. om året og tiltrækker kunder fra hele landet.
– andre markedsfører sig slet ikke, fordi de har kunder nok. Kreativiteten er stor og omfatter alt fra auktioner over restvarer til SoMe-samarbejder med lokale kendisser, fortæller Torsten Bo Jørgensen.
Hos Mathiasen Smykker og Optik i Skærbæk i Sønderjylland
Han påpeger dog, at salgshåndværket i butikken selvfølgeligt er afgørende.
– Vinderbutikkerne er dygtige til samtalerne med kunderne og får dem til at reflektere over deres behov, hvorefter de sælger dem varen til en pris, der giver mening for butikken. De oversælger aldrig, for de tænker i livstidskunder, fortæller Torsten Bo Jørgensen.
Og så er Vinderbutikkerne kendetegnet ved, at de har styr på alt det bag scenen, som handler om at skabe begejstrede medarbejdere, stærke leverandørsamarbejder, være gode købmænd – og være villige til at investere de rigtige steder.
– alle er kompromisløse over for gamle varer: Ud med dem, slår Torsten Bo Jørgensen fast.
Endelig omfavner Vinderbutikkerne den digitale udvikling og bruger sociale medier, webshop, digital lagerstyring etc. – præcis dér hvor det giver mening for dem.
Vinderbutikker udkommer den 21. marts og bringer historien om 23 Vinderbutikker fra hele landet – og her tre korte tilfældige udpluk fra borgen:
Om forfatteren:
Forfatteren bag Vinderbutikker er Torsten Bo Jørgensen, der er rådgiver og facilitator i eget firma, BYSTRATEGI. Han holder oplæg og workshops og faciliterer strategi- og udviklingsprocesser over hele landet, særligt om levende bymidter med et stærkt butiksliv. Han er uddannet proceskonsulent og facilitator for netværket Danske Handelsbyer. I april 2022 starter en foredragsturné landet rundt om ”Vinderbutikker”.