”Det er meget opløftende, at et bredt politisk flertal nu sætter handling bag ordene om at udvikle en stærk, dansk Power-to-X-industri, og at vi med den politiske aftale sætter os i top tre i Europa over lande, der er ambitiøse nok til at udvikle så meget grøn energi, at vi fra 2030 kan sælge af det.”
Det siger direktør Tine Kirk, brancheorganisationen Danske Havne, i en kommentar til dagens aftale på Christiansborg om grønne brændstoffer til skibe, fly og lastbiler både i Danmark og udlandet.
”Mange af vores medlemshavne har med private samarbejdspartnere arbejdet målrettet på at udvikle mulighederne for at benytte den nye Power-to-X teknologi til netop at fremstille grønne brændsler”, siger til Tine Kirk.
F.eks. meddelte Hanstholm Havn en af de første dage i år, at havnen vil etablere et anlæg, så man kan blive Europas første CO2-neutrale fiskerihavn. I Esbjerg Havn etablerer man verdens første landstrømsanlæg baseret på brint, på Vordingborg Havn indgår havnen i et samarbejde med en virksomhed, der vil skabe klimavenlig eFuel til fly og i Aabenraa Havn vil man sammen med Linde Gas etablere et stort Power-to-X-anlæg med 300 nye arbejdspladser. Linde Gas udvikler store P-t-X anlæg i hele Norden.
Grøn dansk førertrøje
”Danske Havne udgav sidste år i samarbejde med Dansk Energi rapporten ”En dansk havne-strategi for Power-to-X”, hvor vi konkretiserede den fælles ambition om at få Danmark placeret i førerfeltet på dette område.
I Danske Havne har vi hele tiden ment, at der nødvendigvis måtte både politisk prioritering og statslige penge i det her. Så vi er meget glade for, at regeringen og et stort flertal i Folketinget nu sender over en milliard kroner i udbud. Det er konkret handling bag ordene, og det kan vi kun kvittere meget positivt for,” siger Tine Kirk.
Direktøren glæder sig også over ambitionsniveauet i aftalen, der med en produktion på mellem 3 og 6 GW placerer Danmark i førerfeltet i Europa.
”Danmark var verdens første til at etablere en havvindmøllepark for 31 år siden, og vi er i den grønne førertrøje på havvind. Det er helt rigtigt set, at vi skal tage førertrøjen også her,” siger Tine Kirk.
Danske Havne har længe betragtet Power-to-X-teknologien, hvor man via elektrolyse omdanner grøn strøm fra vind eller sol til klimavenlige brændsler, som et muligt nyt, dansk energi-eventyr. Havnene har en naturlig adgang til vand, både til brug for elektrolysen og når slutproduktet skal videre-transporteres.
I den politiske aftale er forudsat, at man fra 2030 har så stor en dansk produktion, at man kan eksportere af den. Her er havnene jo oplagte udskibningssteder.
Som en del af en grøn havnestrategi for PtX opstillede danske Havne sammen med Dansk Energi i fjor følgende vision for PtX i de danske erhvervshavne: ”Danmark er i 2030 en verdensførende nation inden for omstilling til PtX-brændsler, og de danske erhvervshavne tilbyder havneinfrastruktur til at understøtte PtX-brændsler til skibe og lastbiler”.
Alt for meget af dette er financieret af klækkelige tilskud. Det er i den grad ikke rentabelt. Man burde kun have lov og ret til et velfungrende pilotprojekt.
Brinten synes at være fin nok og burde kunne komme i stor produktion, hvorefter der kan udvikles større komprimering og sikkerhed.
Jeg regner denne gang X,Y og Z på linje med mulighederne for at udnytte tørvemoserne bedre. Der er simpelthen ikke biomasse nok.
Fejlen er, man partout insistere på at bruge rene minusfrugter, trods der er et stort uudnyttet potentiale i sol og vind.
Slutteligt har Jeg en lille ønsker. Det kan i den grad undre mig, man ikke kan bygge en etage mere på de mange æsker på havnen. Det gør man jo så mange steder for at skabe plads. Det er mpåske også releant med kældre. Det burde da spare mange km3 af opfyld, hvis der var kældre.