I den snart forgangne uge inviterede Partnerskab for Vestkystturisme de kommunale turismekoordinatorer på tværs af Vestkystens kommuner til en dag med fokus på data. Deltagerne på dagen var repræsenteret fra Hjørring i nord til Tønder i syd.
Naturkraft lagde rammerne for en dag, hvor der var særligt fokus på, hvordan vi på tværs af vestkysten kan danne rammerne for at innovere turismen gennem data. Peter Krusborg bød velkommen, og herefter var det datafolkenes tur.
Destination Vadehavskystens Charlotte Schertz Østergaard, Vibeke Birk Tiedemann fra Destination Vesterhavet og Amalie Hjort Christensen fra præsenterede hero-casene lavet på events som Wadden Tide fra Blåvand, Esbjerg Festuge i Esbjerg og Naturmødet i Hirtshals. Her har hver destination brugt data til at skabe indsigt, der giver handling i morgen.
Data bliver mere og mere relevant i turismen, og det er et emne, vores forretningsudviklere bliver spurgt til ved 9 ud af 10 møder med vores erhverv. Potentialet er stort, og mulighederne synes at være uendelige. Men hvordan er det lige, man som selvstændig i sin lille butik på vestkysten får sat ild til sin data og åbnet for mulighederne for at drage direkte handlinger?
Et af værktøjerne, som er tilgængelige, når vi snakker data og turisme, er VisitData, som med den nye turismestrategi har fået allokeret 24 mio. over 4 år. Med VisitData skal man sammen på tværs af alle destinationer styrke udviklingen af brugen af data i turismen.
Den årlige investering på 6 mio. skal styrke den daglige indsigt i at skabe handlinger i morgen.


