Da stormen Amy rasede over Nordjylland lørdag den 4. oktober, blev Nordjyske Jernbaner ufrivilligt mindet om, hvor afgørende effektiv processtyring og et velfungerende værksted er for sikker togdrift.
Et af selskabets togsæt blev ramt af et væltet træ mellem Sindal og Hjørring. Altså en dramatisk hændelse, der dog heldigvis ikke medførte personskade, men som satte både materiel og mandskab på en hård prøve.
Fronten smadret – men ikke modet
Togets front blev kraftigt beskadiget, og billeder fra stedet viser tydelige skader på glasfiberstrukturen og den knuste frontrude.
Allerede mandag morgen den 6. oktober gik værkstedet i gang med genopbygningen af glasfiberfronten – et arbejde, der kræver både præcision og erfaring.
Efter lakering og klargøring blev den ødelagte rude fjernet, og den 14. oktober kunne en ny frontrude monteres.
Tilbage på skinner på rekordtid
Kun 12 dage efter ulykken – torsdag den 16. oktober – var togsættet igen klar til drift. Den hurtige og effektive reparation vidner om en stærk intern organisation og en dedikeret indsats fra Nordjyske Jernbaners tekniske personale.
Et wake-up call for beredskabet
Hændelsen har sat fokus på vigtigheden af beredskab og vedligeholdelsesrutiner i en tid, hvor ekstremt vejr bliver stadig mere almindeligt.
Nordjyske Jernbaner understreger, at sikker og stabil togdrift kræver mere end blot gode intentioner – det kræver et værksted, der kan levere under pres.
– At køre tog er en holdsport, fastslår efterfølgende Martin Sort Mikkelsen, som er adm. direktør hos Nordjyske Jernbaner A/S.
Foto: Nordjyske Jernbaner.


