Hirtshals-fisker Lars Hejlesen har en drøm om at genetablere kystfiskeriet som et fuldtidserhverv og samtidig levere friskfangede fisk af den allerfineste kvalitet til de danske og europæiske forbrugere. Sådan som man tidligere gjorde i havnebyerne langs vestkysten, hvor fiskerne kunne leve af deres erhverv.
I 10 uger i henholdsvis 2020 og 2021 har han fisket makrel med pilkeanlægget indenfor 25 sømil fra kysten, og kvaliteten på fisken har ikke skuffet ham. Det har derimod mængden af makrel og ikke mindst afsætningsmuligheden for fiskene, der ellers er af en helt unik kvalitet.
– 2019 var et virkelig godt år for makrelfiskeriet, og med katamaranen og pilkeanlægget fisker vi ekstremt effektivt. Vi kan hive 300 kilo ombord på fem minutter, når det går godt. Men desværre har de sidste to år slet ikke været gode. Mængden af makrel har været så lille, at vi ikke engang har kunnet fange et ton, hverken i år eller sidste år, forklarer Lars Hejlesen.
Uheldigt tidspunkt
Det skal holdes op mod, at han på et godt år kan lande 60-70 tons af den fine spisefisk. Når der så kommer yderligere benspænd i form af en verdensomspændende pandemi, højere brændstofpriser og meget lave afsætningspriser på makrel, så bliver det mere end almindelig svært at få til at løbe rundt.
– Vi kom i gang i april 2020, og det var måske det mest uheldige tidspunkt. For så kom coronaen, Og bl.a. presset på restaurationsbranchen betød, at priserne styrtdykkede. Fra at have fået op mod 25 kr. for de store makrel, røg prisen helt ned på seks kroner, forklarer Lars Hejlesen.
Kræver markedsføring
Det er et regnestykke, der ikke går op, når man ser på, at de pilkede fisk dels er af en meget højere kvalitet end fisk, der fanges med andre og knap så skånsomme fangstmetoder, dels at det koster noget at afskrive på en ny båd og et nyt anlæg. Fra FiskeriLAG Nord blev køb og installation af pilkeanlægget støttet med knap 200.000 kr.
– Det er en støtte, vi er enormt glade for, og jeg har bestemt ikke opgivet, selv om det lige nu er umuligt at satse på det innovative fiskeri. Vi må ty til garnfiskeri for at betale vores regninger. Men tænk, hvis man kunne markedsføre den friske, krogfangede fisk på samme måde, som vi har set det med f.eks. grød, som er blevet brandet i en grad, så der ligefrem er cafeer i København, der har slået sig op på det tema, uddyber Lars Hejlesen.
Det ville der virkelig være perspektiv i, slutter fiskeren fra Hirtshals.