Skipper Jørgen Runehäll fiskede nord for Hanstholm, da containeren kom i trawlet på den 21 meter lange bundtrawler “Rønø”.
Den nøjagtige position er svær at sige, da trawlerens hale var omkring femten sømil lang. Men hvem den tilhørte var tydeligt markeret. For trawleren resulterede “bifangsten” i, at fisk undslap trawlet. Tiden gik først med at sikre containeren, et risikabelt job, der udsatte besætningen for fare. Derefter skulle trawlet repareres, et arbejde der tog mange timer, efter containeren var skåret løs. Containeren var tydeligt mærket “MSC Shannon”. Der var kort sagt ingen tvivl om, hvem der havde dumpet denne.
En stor del af fiskeriet i Skagerrak, nord og nordvest for Hirtshals, foregår i den travle sejlrute, der går mellem Europa, gennem Den Engelske Kanal og videre til spidsen af Danmark, hvor nogle fartøjer drejer af mod Østersøen, og nogle fortsætter mod Sydnorge eller nordpå mod Nordnorge og Rusland. Fiskefartøjerne lander ofte og får tillige lavet reparationer i Hirtshals Havn.
MSC er et af mange rederier
MSC er et af mange rederier, der driver handelsskibe her. Plus/minus et halvtreds mand stort skib passerer Danmark hver dag. En hurtig optælling viser, at 80 til 120 fartøjer normalt sejler i sejlruten forbi Nordjylland hver dag.
Trawlerne “Madsalune” (23 meter), “Juli-Ane” (25 meter) og “Ocean Laura” (31 meter) har også for nylig fået containere i trawlet svarende til den hos “Rønø”. Skipper Kristian Rønn på “Ocean Laura” fortæller til Fiskerimagasinet.no, at de havde et ekstra ophold i trawl i halvanden time. Hvor meget fangst, der slap ud af trawlet, mens containeren var sikret om bord, er svært at sige.
Fremstillet i Shanghai
Containeren, som “Ocean Laura” fik i trawlet, var ikke mærket med noget skibsnavn. Men med lidt god vilje lykkedes det nogen at tyde en noget obskur webadresse til at være Sclashing.com. Dette er hjemmesiden for kinesiske Sclashing Shanghai, som producerer sådanne containere. De har intet ansvar, når disse bliver dumpet på havet.
Containeren, som “Ocean Laura” fik ombord, har knækket løfteøjer i det ene hjørne, og er derfor formentlig blevet kasseret, altså dumpet på havet. Der er ingen anden tekst malet på containeren, der gør det muligt at identificere, hvilket skib der dumpede den.
Flere trawlere med uønsket bifangst
Skipper Johan Løvendahl Nielsen på “Ocean Laura” fortæller, at de for et par uger siden modtog en lignende container i Skagerrak. – Vi brugte en time på at reparere trawlet bagefter, fortæller skipperen.
Det er ikke lykkedes at få kontakt til skipper Jan Bundgaard på fartøjet “Madsalune”. Men en lignende container påførte dem for nylig tre timers reparation af trawlet.
Forskellig mærkning på beholderne
Det er heller ikke lykkedes at fastslå oprindelsen af de to containere, der kom i trawlet på henholdsvis “Madsalune” og “Juli-Ane”.
Containeren, og også den som “Rønø” fik i trawlet, hedder på engelsk en “lashing container”, og bruges til at opbevare ståltove, kroge og andet løfteudstyr om bord på skibe. Men de kan også bruges til at opbevare alt fra malerspande til metalskrot.
Containerne kunne have været leveret i en havn, men meget tyder på, at mange skibe foretrækker at dumpe affald, frem for at betale for levering i en havn.
Har du oplevet lignende problemer så skriv til terje@fiskerimagasinet.no
Kilde: FiskeriMagasinet.